İnsansız Yarışan Ralli Aracı!

0

autorally_platform_header_0

Google’ın California’nın düz yollarında giden balon şekilli aracı ve Tesla’nın otomatik pilotla garaja girebilen aracının ardından Georgia Tech otonom sürüşü aşırı uçlara taşıyor. Daniel Guggenheim Hava Mühendisliği Okulu ve İnteraktif Bilgi İşlem Okulu’ndaki araştırma ekibi limitlerin ötesinde performans gösteren otonom ralli aracı yaptılar.

Bu araç sadece 1:5 ölçekli ve yaklaşık 3 kg ağırlığında radyo kontrollü bir şasiye inşa edildi. Ancak bu 91 cm uzunluğundaki araç tam boyutlu araçların yapabildiği yanlama ve zıplama hareketlerini yapabiliyor ve gerçek ralli aracında olduğu gibi bazen virajları yanlış değerlendirip bariyerlere çarpıyor.

Ekip tarafından yapılan AutoRally araçları Georgia Tech Otonom Yarış Tesisi etrafındaki test pistinde ölçek eşdeğeri olarak saatte 145 km hız yaptı. Bundan dolayı aracın alüminyum gövdesi tank gibi yapıldı. Bu gövde işlemciyi, bataryayı, GPS, kamera ve robotun beynini oluşturan ve her 50 milisaniyede 2000 civarında olasılığı hesaplayan sensörleri korumak zorunda.

Daha güzel olan şey ise bu AutoRally robotlarının araştırma amacıyla kullanılması. Google ve Tesla’nın yukarıda adı geçen araçları otonom teknoloji için geliştirilen çok kontrollü yerlerde kullanılıyor. Ancak tam otonom araçları zorlu sürüşler ve uygulamalarda insanın kullandığı araçlar yerine 1:5 ölçekli robotların kullanılması daha güvenli olarak ele alınıyor.

Araştırmacıların hedefi sürüşün tehlikeli olduğu durumlarında insan beyni gibi hızlı ve karmaşık karar alabilen algoritmaların geliştirilmesi. Otonom sistemler otoyolda sabit hızlarda veya sıkışık trafik durumlarında rahatlıkla kullanılabilecek. Ancak otonom araçların hızlı kaçamak manevralarda örneğin karşıdan yaklaşan araçlarda veya geyikten kaçma manevralarında hala insanın sürüşü devralmasına ihtiyaçları var.

Bu yüksek performanslı algoritmaların robot ralli aracıyla geliştirilmesinde en iyi yol hangisi? AutoRally araçlar aracın dinamiklerini belirlemek için pistin en istikrarlı yolunun ve virajı dönüş hızının bilgilerini kullanıyor. Ama bazen sert virajları kayarak dönmek en iyi çözüm oluyor.


Barış Orak & Deniz Ünlü

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz