Bu Kuş Bilim İçin Küçücük Bir Gözlük Takıyor

Dünyaya turuncu gözlük camlarının ardından bakıyor. Papağancık Obi, lazerler arasında uçarken gözlerini korumak için gözlük giyiyor.

Aynı zamanda lazerler de var…

Dünyaya turuncu gözlük camlarının ardından bakıyor.

Obi eski model gözlüğü ile bir sinek gibi görünüyor. Minik reflektörler ile süslenmiş turuncu güvenlik gözlükleri, küçük tüylü kafasına emniyetle giydirilmiş. Ama papağancık Obi bu gözlükleri moda adına bir söz söylemek için giymiyor. O, lazer ışınları arasında uçtuğu sürece etrafındaki havanın nasıl hareket ettiğinin araştırmacılarca gözlemlendiği bir deneyin parçası.

Bioinspiration and Biomimetics’te yayınlanan bir çalışmada, araştırmacılar uçuş halindeki bir kuşun dümen rüzgârını gözlemlemeyi hedeflediler. Eğitimli bir kuşu (Obi) lazer ışınları ile aydınlatılmış ve aeroselleştirilmiş zerrelerden oluşan bulutun içinde uçurarak, onun bedenini nasıl havada taşıyabildiğini ve o uçtukça havanın nasıl hareket ettiğini çözebildiler. Böylece kuş uçuşunun bilgisayar modelleri ile kıyaslama yapıp ve uyup uymadığını görebildiler.

Laser ışınları, retinalarını ısıtıp Obi’nin minik gözlerine zarar verebileceği için, araştırmacıların Obi’nin güvenle uçabileceği bir yöntem bulmaları gerekiyordu. Yüksek lisans öğrencisi Eric Gutierrez çeşitli malzemeler kullanarak (veteriner bandı, 3D basılmış soketler ve de güvenlik gözlüklerinden alınan lensler) giyilmiş en hayranlık uyandırıcı güvenlik giysisini yarattı.

Obi deney alanında sıkı takılmış gözlükleri ile uçması için eğitilmişti. Deney başarılı oldu, ama bilgisayarda hayvanların uçuşlarını simüle eden modellerin doğru olmadığını gösterdi.

Yayının yazarlarından biri olan David Lentink konuşmasında “Robotik kanatların daha iyi tasarlanması için birçok kişi hayvanların uçuş literatüründeki sonuçlara bakar. Biz şimdi, insanların kullandığı denklemlerin herkesçe kabul edildiği gibi doğru olmadığını gösterdik. Bu tasarım işlemini daha güvenli yapabilmek için çok daha fazla çalışmaya ve yönteme ihtiyacımız var.” dedi.

Lentink gibi araştırmacılar yeni çalışmaların gelecekte daha iyi uçan robotlar ve dronlar tasarlanması konusunda yardım edeceğini umuyor. Belki de bir sonraki robot kuş neslinin adı Obi-1 olabilir?

*Videonun ayarlar düğmesinden Türkçe altyazılı olarak izleyebilirsiniz.

Çeviren: Ahmet Barış Ay