Neanderthallerin Yok Oluşu Hakkında Yeni Teori

left_facing_neanderthal_human_cropped_black_background

Neanderthal insanının ölümüne neyin yol açtığı hala bir gizem.  Bazı antropologlar onların eski insanlarla olan rekabetlerinde yenildiklerine inanıyor. Diğerleri ise iklim değişikliğine adapte olamadıkları konusunda hem fikir.

Bilim insanları nesillerinin tükenme nedenlerinin yanında Neanderthal insanlarının ne tür kıyafetler giydikleri konusunda da farklı fikirlere sahipler. Bazıları yıpranmış pelerin şeklinde kıyafetler giydiklerini düşünüyor. Fakat Journal of Anthropological Archaeology dergisinde ki yeni yayınlanan bir çalışma bu iki farklı görüşün kısmen doğru olabileceğini söylüyor.

British Columbia Simon Fraser Universitesi’nden bir grup araştırmacı eski insanlar ve Neanderthal insanlarının kamp ateşleri etrafında bulunan hayvan kalıntıların verilerini kullanarak bir araştırma yaptı.

Araştırma sonunda kamp ateşlerinin etrafında kürklü birçok farklı hayvan türüne ait izler olduğu, özellikle bugün hala soğuk iklim sakinleri tarafından kullanılan kalın kürklü porsuklara ait izlere rastlandı. Diğer araştırmacılar ayrıca eski insanlara ait kamp ateşlerinin etrafında dikiş araçlarına ait izler bulurken Neanderthal insanlarının kamp ateşlerinin etrafında böyle izlere rastlanmadı (Bundan dolayı eğer kürkleri birleştirmek için dikiş aletleri kullanmadılar ise sadece pelerin giymiş olabilirler).

Araştırmacılar insanların kendilerini sıcak tutmak için porsuk ve diğer hayvanların kürklerini kullanma konusunda daha iyi olduklarına inanıyor. Bu fotoğrafta, bir eskimo kadınının ren geyiği ve porsuk kürklerinden oluşan bir parka giyerken görüyoruz. Fotoğraf Grönland’da 1921 yılında çekilmiş.

Araştırmacılar birçok sebepten ötürü insanların kendilerini soğuk iklimlerden korumak için kıyafetleri yarattığına inanıyor. Fakat Neanderthal insanı bunu yapamadığı için hipotermi, donma ve diğer soğuk iklim rahatsızlıklarına yakalanmış olabilir.

Bazı antropologlar ise Neanderthal insanının kendilerini sıcak tutacak kıyafetleri yapacak kadar zeki olmadığına ya da bir takım kültürel geleneklerin değişimi tarafından engellendiğine inanıyor. Diğerleri ise farklı bölgelere seyahat konusunda daha istekli olsalardı farklı çevrelere adapte olabileceği üzerinde duruyor.

Araştırmacılar yaptıkları çalışmada çok fazla bilinmeyen değişken ve bilgi konusunda kısıtlamalar olduğunu itiraf ediyor. Karşılaştıkları en büyük sorun ise belirtilen veritabanı bilgilerinin bulunan örnek sayılarına göre değil de farklı hayvan kalıntılarının varlığı ya da yokluğuna göre kaydedilmiş olması. Bu durum farklı miktarların karşılaştırılması konusunda yanıltıcı olabilir.

Araştırmacılar ayrıca bazı kalıntıların mağara dönemi insanlara ait olup erken dönem insansıları ile bir alakaları olmadığına ve bu kalıntıların kıyafet için değil yemek olarak avlanan hayvanlar olabileceğini belirtiyor. Fakat bunlar daha düşük ihtimalli seçenekler.

Buna rağmen, araştırmacılar kamp alanlarındaki farklılıkların Neanderthals insanına ne olduğunu bulma konusunda yardımcı olabileceğine inanıyor.

Günce Onur