Ölüm Yıldızı’nı yok etmenin gerçek maliyeti hesaplandı

Sermaye sizinle olsun.

Washington Üniversitesi ekonomi mühendisi Zachary Feinstein, önceki filmlerde Ölüm Yıldızı uzay istasyonlarının yok edilmesinin tam ekonomik dallanmalarını çözdü.

Feinstein’ın matematiği ile ilk Ölüm Yıldızı, yaklaşık 193 kentilyon ABD doları tutardı (1 kentilyon, bir trilyonun 1 milyon katıdır ve ardından 18’den daha az sıfır gelmez) ve buna araştırma ile geliştirme de dahil. İkinci Ölüm Yıldızı (tabii ki, aslında tamamlanmış olan) yaklaşık 419 kentilyon bir fiyat ile geliyor. Bunun gibi uzay istasyonları, büyük bir miktar destekçiye ihtiyaç duyardı ve görünen o ki yapımları, galaktik ekonomiyi dize getirirdi.

Feinstein, İmparatorluğun (veya Birinci Düzenin) gelecek filmlerde neden hâlâ yaşayacağının ve iyi durumda olacağının bir sebebinin bu olduğunu düşünüyor: İsyancı Birliği, ikinci Ölüm Yıldızı’nın yıkımından sonra ekonomiyi düzeltmek için yeterli ekonomik kaynaklara sahip olmayacak. “Böyle kaynaklar hazır olmadan,” diye yazıyor Feinstein, “galaktik ekonominin, gökbilimsel oranlarda ekonomik bir bunalıma girmesi muhtemel.”

Feinstein, düşüncesini “Bu Bir Tuzak: İmparator Palpatin’in Zehirli Hapı” adlı tezinde gözler önüne seriyor. Ölüm Yıldızı gibi bir şeyi (bir gezegeni tek lazer atışıyla havaya uçurma yeteneğine sahip bir uzay istasyonu) monte etmek için tam olarak ne kadar çelik ve diğer malzemeler gerekeceğini araştırmak ve çözmek için günümüzdeki uçak gemilerinin boyutuna dayanan hesaplamalar kullanıyor.

Jedi Ustası Obi-Wan Kenobi tarafından açıklandığı gibi, daha çok Güç’e benzeyen ekonomi ve mâli durum, ‘yaşayan bütün şeyler tarafından oluşturulmuştur. Bizi çevreler ve bize etki eder; galaksiyi bir arada tutar.’,” diye yazıyor Feinstein ve İsyancılar’ın en ünlü başarılarının ekonomik yan etkilerini fark etmemeleri için, uzun dönemli düşünmeden yoksun olmalarını sorumlu tutuyor.

Tez, galaksi ekonomisinin İmparatorluğun yaptıklarına tam olarak ne kadar bağlı olduğunu ve ne kadar yatırımcıya borcu olduğunu çözmek için ekonomik modellerin detaylı bir çözümlemesini kullanıyor.

Sonuç olarak Feinstein, İsyancı Birliğinin şiddetli bir ekonomik bunalımdan kaçınmak için GGÜ’nün (Gayrisafi Galaktik Üretim) yaklaşık yüzde 20’si kadar bir kefalet sermayesine ihtiyacı olacağını hesaplıyor. Malesef, matematik hiçbir zaman Luke Skywalker’in güçlü olduğu bir nokta değildi.

Elbette, bu hafta Güç Uyanıyor’un keyfini çıkarın: fakat önemli sahneler arasında, İsyancıların eylemlerinin ekonomik dallanmaları hakkında düşünmek isteyebilirsiniz.