Viking Kediler!

İskandinav tanrıçası Freyja arabasını kedilere çektiriyor. Vikingler muhtemelen tanrıçanın yolunu izleyerek, gemilerinde kedilerle seyahat ettiler

Vikingler kendilerine güvenen ve güçlü insanlardı ama bu durum kedilerle işbirliği yapmayacakları anlamına gelmiyor. Kedilerin DNA’larıyla yapılan yeni çalışma, Akdeniz’de ve Mısır’da görülen kedi hâkimiyetinin Viking gemilerinde de olduğunu ortaya çıkardı.

Jacques Monod Enstitüsünde evrim bilimcisi Eva-Maria Geigl ve çalışma arkadaşları Claudio Ottoni ve Thierry Grange; kedilerin atalarına dair yapılan ilk büyük ölçekli DNA çalışmalarını 15 Ekim’de Oxford’ta düzenlenen 7. Uluslararası Biyomoleküler Arkeoloji Sempozyumunda sundular. Çalışma için 15 bin yıl önce ve 18. yüzyıl aralığında yaşamış 200den fazla kedinin DNA dizilimini belirliyorlar, sekanslıyorlar.

Biz onları Mısır’da ki mumyalanmış kedigillerle veya tanrılarla- 9,500 yıllık definler gösteriyor ki Mısırlılar kedilerini yanından ayırmıyorlarmış. Hatta öldüklerinde bile!- ilişkilendirebiliriz ama kediler İskandinav mitolojisinde de bir hayli yer alıyor. Oslo’da bulunan Kültürel Tarih Müzesinden Jes Martens’in Science Nordic’e şu açıklamayı yapıyor: “Aşk tanrısı Freja, arabasını iki kediye çektiriyordu.” ve ekliyor:” ve Thor, Utgard’ı ziyaret ettiği zaman; Loki’nin kedisini kaldırmaya çalıştı fakat kedi bir tür yılana, Midgard Yılanına dönüştü, ve Thor bile kaldıramadı.”. Ayrıca kedilerin varlıklarının şans getirmesinin yanı sıra, uzun yolculuklarda avcı olarak da Vikinglere fayda sağlamış olmaları muhtemel.

Araştırmacılar ata kediye ait DNA’nın sekanslanmasının; kedilerin evcilleştirilmesi, yayılmaları ve soyları hakkında daha fazla bilgiye ulaşmak için devam etmesini umut ediyor.

Çeviren : Ayşenur Öner