28 Süper Kütleli Kara Delik, Gözümüzün Önünde Gizleniyormuş

Sanatçının sol kısımda yaptığı bir tasvir, örtülü bir kara deliğin neye benzeyebileceğini gösteriyor. Sağ tarafta ise Chandra Derin Alan-Güney (CDF-S) Teleskobu'nun çektiği bir görüntü, koza biçimindeki bu yeni kara deliklerin tespit edildiği yeri gösteriyor. X-ışını: NASA/CXC/Penn State/B.Luo vd; Tasvir: NASA/CXC/M. Weiss

İki düzineden fazla kayıp “koza” kara delik, araştırmacıların X-ışınlı gökyüzü haritalarına yeniden bakmasının ardından tekrar keşfedilmiş. Bu garabetlerin hepsi, uzak galaksi veya diğer tip kara delikler sanılarak yanlış sınıflandırılmış.

28 cismin tümü, Güneş’imizin milyarlarca katı kütlesi olan süper kütleli kara delikler. Üstelik bunların hepsi de, toz ve başka maddelerden oluşan koyu bir bulutla örtündükleri gelişim aşamasından geçiyor. Bu kozalar, olay ufukları etrafında dönen sıcak maddelerin yaydığı parlak X-ışınlarını engelliyor (olay ufku, içeri düşen maddelerin tekrar çıkamadığı ve gerçekte olduklarından daha sönük göründükleri yer). Kara delik oluşumuna yönelik modeller, gökyüzü boyunca buna benzer bir sürü kara delik olması gerektiğini söylüyor fakat bilim insanları, bu cisimlerden şimdiye dek beklendiği kadar fazla tespit edememiş. Gökyüzünün güney kısmındaki bir bölümün gözlemlerine dayanan bu yeni araştırma ise, bu cisimlerin pek çoğunun gözümüzün önünde durduğunu öne sürüyor.

Johns Hopkins Üniversitesi’nde gökbilimci olan ve bu çalışmaya önderlik eden doktora öğrencisi Erini Lambrides, Chandra X-ışını Gözlemevi’nden yapılan bir açıklamada şöyle söylüyor: “Bu dev kara delikleri bulduğumuzu söylemek istiyoruz fakat aslında en başından beri oradalarmış.”

Rafi Letzter/Live Science. Ç: O.