Southern California Üniversitesi Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan bilim insanları, geçtiğimiz günlerde insanların hangi koşullarda aldatıcı görüşme yöntemleri kullanacağını belirlemek istemiş. Yapılan bir dizi çalışmada, insanların görüşme esnasında aldatıcı ve sinsi yöntemler kullanıp kullanmayacağının, önceki görüşme deneyimlerine ve görüşmede kendileri adına görevlendirilmiş sanal bir temsilci bulunup bulunmadığına bağlı olduğu keşfedilmiş. Önceki çalışmalara karşıt bir noktada duran bulgular, sanal temsilci şeklinde aracılar kullanıldığı zaman insanların normale göre daha rahat aldattığını gösteriyor.
Yapılan çalışmaların anlatıldığı makalenin baş yazarı Johnathan Mell şöyle söylüyor: “İnsanların hangi koşullar altında hilekar davrandığını anlamak istedik. Bazı durumlarda onlara, pis işlerini kendileri için yürütebilecek bir yapay zeka verdik.”
Şimdilerde sanal temsilciler, eBay gibi açık artırma sitelerinden akıllı telefonlardaki sanal yardımcılara kadar neredeyse her yerde kullanılıyor. Bu temsilciler günün birinde kendimiz adına çalışıp bir arabanın satışını görüşebilir, zam isteyebilir ve hatta hukuksal bir anlaşmazlığı çözebilirler.
Araştırmayı yürüten Mell, “İçimizdeki en sahtekar kişilerden bazıları gibi davranabilen bu deneyimler ile yapay temsilcileri nasıl tasarlayacağımızı bilmek, gerçek hayatta bu yöntemlerle mücadele etme şekillerini öğrenmemize yardımcı olabilir” diyor. Yöntemler arasında sıkı pazarlık (saldırgan şekilde baskılama), açık yalanlar, bilgi saklama, olumsuz duyguların yönlendirici şekilde kullanılması (öfkelenme numarası yapma) ve sempati kullanımı yoluyla dostça ilişki kurup çekici görünme yer alıyor.
Amy Blumenthal/Southern California Üniversitesi. Ç: O.