Farelerde yürütülen yeni bir çalışmaya göre dikkat dağıtan şeyleri görmezden gelirken önemli olan şeye odaklanmak üzere tasarlanmış bilişsel eğitim, beynin bilgi işlemesini geliştirip “öğrenmeyi öğrenme” kabiliyetine olanak sağlayabilir.
New York Üniversitesinde sinirbilim profesörü ve Nature bülteninde çıkan çalışmanın kıdemli yazarı Andre Fenton, “Her eğitimcinin bildiği üzere, eğitimin amacı sadece okulda öğrendiğimiz bilgiyi hatırlamak değildir” diyor. “Beyinlerimizi yalnızca sonradan hatırlayacağımız bilgiyi depolamak için kullanmak yerine, doğru zihinsel eğitimle birlikte ‘öğrenmeyi de öğrenebiliriz’ ki böylece daha uyumlu, duyarlı ve zeki oluruz.”
Araştırmacılar, hafıza hileleri üzerinde sık sık araştırma yürütüyor; özellikle de nöronların, aynı bilginin daha sonra hatırlanabilmesi için deneyimlerden elde edilen bilgiyi nasıl depoladığını inceliyorlar. Fakat ‘öğrenmeyi öğrenme’ şeklimizin altında yatan nörobiyoloji hakkında fazla şey bilinmiyor. Öğrenmeyi öğrenmek, beyinlerimizin hafızadan yararlanmanın ötesine gidip geçmiş deneyimlerden anlamlı ve yeni şekillerde faydalandığı mekanizmaları kapsıyor.
Bu sürecin daha iyi şekilde anlaşılması, öğrenmeyi geliştirmede yeni yöntemler bulunmasına ve anksiyete, şizofreni ile diğer zihinsel işlev bozuklukları gibi nöropsikiyatrik bozukluklara dönük hassas bilişsel davranış terapilerinin tasarlanmasına yol açabilir.
Araştırmanın sonuçlarına göre dikkat dağıtan şeyleri görmezden gelmek, farelerin öğrenmesi için gerekli bir unsur. Fareler bu sayede yeni bilişsel görevleri daha iyi yürütüyor.
Kaynak: New York Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.
Biz fareyiz