ABD başkanı Barack Obama, Pittsburgh Post Gazetesi’nde yayınlanan yazıda, insanları neden robotların içine koymamız gerektiği ve işlerimizi neden robotlarla görmemiz gerektiği üzerine konuştu. Bir bakıma aynı durumun geçerli olduğu sürücüsüz araçlar için de olumlu ifadeler kullandı.
Google, Apple, Uber ve diğer şirketlerin geliştirmekte olduğu otonom araçlar, birbirleriyle sürekli iletişimde kalarak insandan kaynaklanan ölümcül kazaları tarihe gömüyor ve daha verimli bir seyahat vaadediyor. Ancak iş pratiğe geldiğinde bunların belirli kurallara göre yapılması şart. Bahsi geçen kurallar her eyalet için değişmemekle birlikte tüm ABD genelinde geçerli olacak şekilde hazırlanmalı. İşte bunun için ABD Ulaştırma Bakanlığı’nın bir uzantısı olan Ulusal Otoyol Trafik Güvenliği Kurumu, “Federal Otomatikleştirilmiş Taşıt Yönergesi” ‘ni hazırladı. 116 sayfa uzunluğundaki bu kural kitabı otonom araçlardaki bürokrasi eksikliğini ortadan kaldıracak
Bütün mesele yalnızca ve yalnızca güvenlik.Yıllar sonra bir dizi düzenlemeden geçse bile yollar hala oldukça ölümcül ve bunun sebebi insan kaynaklı hatalar. Otonom araçları oyuna dahil etmek bunu değiştirebilir. Yönergeden bir alıntı:
“Ulaştırma Bakanlığı’nın otonom araçlarla ilgili birincil endişesi güvenlik konusudur. Rakamlarla ifade etmek gerekirse, yalnızca 2015 yılında ABD yollarında 35,092 insan hayatını kaybetti. Ve bu kazaların %94’ü insan hatasından kaynaklıyor. Otonom araçların başlıca vaadi, bu kazaların büyük bir bölümünü azaltmak üzerinedir. Teknolojinin gerek insan hatalarını telafi etmesi, gerek tüm sürüşü kontrol etmesi insanların hatalı seçim ve davranışlarından kaynaklanan bu kazaları dramatik ölçüde azaltacaktır. Ayrıca otonom araçların insanlara karşı bir avantajı da öğrenme ve hatalardan ders çıkarma özelliğidir.”
Hükümet, otonom araçları hem iyi hem de kaçınılmaz bir gelişme olarak görüyor.
“Emniyet kemerlerinden hava yastıklarına, çocuk koltuklarına kadar 20. yüzyılda güvenlik adına birçok gelişme yaşandı. Bu gelişmeler zamanında tartışmalara sebep olsa da ileriki zamanlarda kurtardığı hayatlarla artık kendilerini kanıtladılar. 21. yüzyıldaysa otomatik acil durum freni ve şeritten ayrılma uyarıları gibi yeni teknolojiler geliştirildi ve bunlar hala güvenli sürüşe yardımcı olmakta. Otonom araçların hayatımıza girmesiyle kaç hayat daha kurtulabilir? İşte Ulaştırma Bakanlığı bunun üzerine çalışıyor.”
Kaza sonrası sorumluluklarsa ayrı bir konu.Bu yönergenin amacı eyaletler arasındaki kural farklılıklarını gidermek. Öyle ki şu an bir kaza yapmış olsanız kazadaki sorumluluğunuz eyaletten eyalete değişebilir. Adil bir yargılama için hükümet otonom araçlardaki yolcuların ve bu araçları üreten firmaların sorumluluklarını belirleyen kurallar hazırlamalı. Yönergeden alıntı:
“Eyaletler otonom araçlar için sorumluluk belirleyici kurallar koymakla yükümlüdür. Eyaletler, otonom araç sahipleri, kullanıcılar, yolcular, üreticiler ve kazaya karışan diğer taraflar arasındaki sorumluluk paylaşımını göz önünde bulundurmalıdır. Örneğin bir otonom araç kazada suçluysa sorumluluk kimin olmalı? Eyaletler böyle durumlarda hasarı kimin sigortasından tahsil edeceğini (araç sahibi, kullanıcı, yolcu, üretici vs.) belirlemeli. Otonom aracın sürücüsünün kim veya ne olduğunu, kaza anındaki sorumluluğunu belirlemeli.”
Eğer konu hakkında daha detaylı bilgi edinmek, hükümetin gözünden otonom araçlı bir gelecekte yolların nasıl olacağını görmek isterseniz yönergeyi detaylı olarak inceleyebilirsiniz.
Çeviren : Kerem Boyalı