Atomik Görüntülemeyle Diş Çürüğünün Kökeni

iStock

Cornell Üniversitesi, Northwestern Üniversitesi ve Virginia Üniversitesi’nde çalışan araştırmacıların ortaklaşa yürüttüğü bir çalışmada tamamlayıcı görüntüleme yöntemleri bir araya getirilerek, insanlardaki diş minesinin atomik yapısı keşfedilmiş ve dişlerimizin temel yapı taşlarında bulunan ufak kimyasal kusurlar ortaya çıkarılmış. David Nutt, bilim insanlarının diş çürüğünü önlemesine ve muhtemelen tersine çevirmesine yardımcı olabilir.

Diş minesi, içerdiği yüksek mineral miktarı sayesinde çiğnemenin zor koşullarına direnebilen dayanıklı bir bileşen. Fakat ağızda bulunan aşırı miktarda asit, diş minesini çürümeye karşı savunmasız hale getirebilir. Bilim insanları daha önce mineyi oluşturan kristalitlere göz atmış olsa da, mine yapısının nano ölçekli görüntülerini ve kimyasal bileşimini elde etmek zordu.

Cornell ve Northwestern araştırmacıları, atom inceleme tomografisi ve soğuk elektron mikroskobisi yöntemlerini birleştirerek, diş minesi kristalini ve onun hidroksilapatit atomik örgüsünü görüntülemeyi başarmışlar. Fakat görüntünün hepsi net değilmiş: Örgüde koyu renkli bozulmalar oluşmuş. Bu bozulmaların sebebi ise kristal çekirdeği yakınındaki sodyum, florür ve karbonat iyonu kirliliklerinin yanısıra magnezyumdan oluşan iki nanometrik katmanmış.

Yapılan ek modellemeler, bu düzensizliklerin kristalitte bir zorlanma kaynağı olduğunu doğrulamış. Mantığa aykırı gibi görünse de; bu düzensizlikler ve minenin çekirdek-kabuk yapısı, mineyi güçlendirmede pay sahibi olabilir ve onun daha çabuk toparlanmasını sağlayabilir.

David Nutt/Cornell Üniversitesi. Ç: O.