Beyni Etkileyen Genetik Çeşitlilikler, Obezlik Tehlikesine Yön Veriyor

DNA sarmalı. Tasvir: Graphics RF/Vecteezy

Bazı insanların obez olma tehlikesi daha yüksek; çünkü bu kişiler, beynin duyusal bilgiyi işleme biçimini etkileyen ve beslenme ile davranışı düzenleyen genetik çeşitlilikler barındırıyor. Bulgular, obezliğin kökleri beyinde olan bir hastalık olduğuna yönelik kanıtlara bir yenisini ekliyor.

Bilim insanları, geride bıraktığımız on yıl içinde bir insanın obez olma tehlikesini artıran yüzlerce farklı genetik çeşitlilik belirledi. Fakat bu çeşitliliklerin obezliğe nasıl dönüştüğünü anlamak için halen yapılması gereken çok iş var. Şimdiyse Kopenhag Üniversitesi’nde çalışan bilim insanları, bu hastalığın gelişiminde bir pay sahibi olan vücut hücresi popülasyonlarını belirlemişler. Söz konusu hücrelerin hepsi de beyinde bulunuyor.

Takımın bulgularını, uluslararası alanda tanınan eLife bülteninde yayımlayan ve Kopenhag Üniversitesi Novo Nordisk Vakfı Temel Metabolik Araştırmalar Merkezi’nde çalışan yardımcı profesör Tune H. Pers, şöyle söylüyor: “Bizim sonuçlarımız, obezlik araştırmasında incelenen yağ hücreleri gibi geleneksel organların dışındaki biyolojik süreçlerin, insanlardaki obezlikte kilit bir rol oynadığına dair kanıtlar sağlıyor”

“Beyinde bulunan ve bellek, davranış ile duyusal bilginin işlenmesini düzenleyen hücre tiplerinin, hastalığın gelişimiyle ilişkili olduğunu belirledik. Bu alanlara yönelik yapılacak daha fazla araştırma, neden bazılarımızın obezliğe karşı diğerlerine göre daha yatkın olduğunu açıklayabilir.”

Kopenhag Üniversitesi Novo Nordisk Vakfı Temel Metabolik Araştırmalar Merkezi. Ç: O.