Beynin Görsel Korteksindeki Nöronlar Zamanla ‘Kayıyor’

Beyindeki sinirleri gösteren bir canlandırma. Tasvir: whitehoune/iStock

St. Louis – Washington Üniversitesi’nde yapılan yeni bir çalışma, görsel kortekste (beynin görsel uyaranları işleyen bölgesi) yer alan nöronların aynı uyarana verdiği tepkilerin zamanla değiştiğini ortaya seriyor.

Yapılan diğer çalışmalarda, beynin koku ve mekan hafızasıyla ilişkili bölümlerindeki nöronlarda “temsili kayma” olduğu belgelense de, yeni sonuç şaşırtıcı çünkü birincil görsel korteksteki sinirsel faaliyetlerin nispeten sabit kaldığı düşünülüyormuş.

Üç gün önce Nature Communications bülteninde yayımlanan çalışma, doktorasını kısa süre önce fizik profesörü Ralf Wessel’in laboratuvarında tamamlayan Ji Xia’nın önderliğinde yürütülmüş.

“Beynin esnek bir yapıda olduğunu biliyoruz çünkü beynimizdeki sinirsel faaliyetin, bir şey öğrendiğimiz ya da bir tecrübe kazandığımız zaman günler içerisinde değişmesini bekliyoruz; yetişkinlikte bile” diyor Xia. “Fakat beynin farklı bölgelerindeki sinirsel faaliyetin öğrenme olmadığı veya hiçbir tecrübe değişimi yaşanmadığında bile günler içinde değişmesi kısmen şaşırtıcı.”

Wessel’in grubundaki araştırmacılar, beyinde meydana gelen duyusal bilgi işleme sürecini araştırmış. Ortaklarıyla beraber yeni veri analiz biçimleri kullanarak, beynin görsel korteksindeki sinirsel devrelerin dinamiklerine ve bu devrelerde meydana gelen hesaplamalara ilişkin soruları ele almışlar.

Yazar: Talia Ogliore/St. Louis – Washington Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.