Bilgisayarlar Bizi Kendi Oyunlarımızda Nasıl Yeniyor?

0
Zafer her zaman garanti değil. (Yeşil nokta yapay zekanın icat edildiği tarihi; mavi kare ise en uzman olan insanları yendiği tarihi gösteriyor.) Totto Renna

Bu liste, yapay zekanın işleri lehine çevirmeyi ne kadar sürede öğrendiğini gösteriyor.

İnsanlar yüzlerce yıldır oyun oynasa da, bu oyunlarda hâlâ mükemmel değil: Hata yapıyoruz, rakipleri hafife alıyoruz ve sadece birkaç hamle ötesini düşünebiliyoruz. Bilgisayarlarda ise böyle kusurlar yok. Bir yapay zeka eğer yeteri kadar canlandırma gerçekleştirirse, klasik oyunların çoğunda usta hale gelebilir. İşlem gücü arttıkça, makineler de kendi üreticilerini üç taş oyunundan tavlaya kadar her şeyde bozguna uğratacak kadar becerikli hale geldi (yine de bu programlar halen, çapraz bulmaca gibi yaratıcı uğraşlarda rekabet edemiyor). İşte, zafere giden yolun zaman çizgisi.

Satranç
Yapay zekanın tarihi, muhtemelen satranç ile başlıyor. Bilgi işlem öncüsü Alan Turing, düşünen kale ve fillere yönelik bir algoritmanın ilk satırlarını 1948 yılında karalamıştı. Yaklaşık 50 yıl sonra ise IBM’in Deep Blue programı, dünya şampiyonu Garry Kasparov’u tere bulanmış bir mücadelede kıl payı yenmişti.

Dama
IBM’in yetenekli elemanı Arthur Samuel, ilk dama programını şirketin hantal bilgisayarı 701’de 1950’lerde yazmıştı. Alberta Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, bir nesil sonra oyun tahtasını temelli çözmüştü: Ürettikleri Chinook programı, 1994 yılında bir dama şampiyonunu acımasızca dövmüş ve 2007 yılında resmi olarak yenilmez hale gelmişti.

Texas Hold’em
Kart oyunları yapay zekalar için karmaşık şeyler; çünkü “mükemmel bilgi” barındırmıyorlar: Satrançta, tüm taşları görebiliyorsunuz fakat kart oyunlarında rakibinizin elini dikizleyemiyorsunuz. Poker uzmanı Mike Caro, ilk elektronik oyuncuyu 1984 yılında inşa etmişti. Bunun ardından gelen bir yazılım ise iki kişilik Hold’em oyununda 30 yıl sonra yenilmez olmuştu.

Starcraft II
Bu savaş canlandırıcısında oyuncular kale inşa ediyor ve uzaylı birliklere emir veriyor. Google’ın yapay sinir ağı DeepMind, seçkin yarışmacıların bile kafasını karıştıran olağandışı stratejiler uygulayarak, bir grup şampiyonu 2019’da yenmişti. Kardeş botlarından bir tanesi ise karmaşık olmasıyla tanınan Go oyununda iki yıl önce usta hale gelmişti.

Jake Bittle/Popular Science. Ç: O.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz