Eğer bir şeyi hatırlamanız gerekiyorsa, o şeyi çizseniz iyi olur. Yapılan yeni bir çalışmaya göre, çizim yapmak; yazmaktan ve yeniden yazmaktan, sadece bilgiye bakmaktan veya çeşitli başka görselleştirme yöntemleri kullanmaktan daha etkili bir yardımcı olabilir.
Hatta araştırmacıların söylediğine göre, çizim yapmaya başlayan ileri yaştaki yetişkinler; yaşlanmanın etkilerine ve Alzheimer ile demans (bunama) gibi durumların tehlikesine karşı hafızalarını güçlendirebilirler.
Resim dersiyle boğuşanlarımız için de iyi haberler var. Kanada’daki Waterloo Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılara göre, karalama yapmanın hafızaya sağladığı faydaları kazanmak için çiziminizin iyi olması gerekmiyor.
Araştırmacılardan biri olan Melissa Meade, şöyle söylüyor: “İleri yaştaki yetişkinlerde, çizim yapmanın, bilinen diğer çalışma yöntemlerine göre hafızayı daha fazla güçlendirdiğini bulduk”
“Bu sonuçlar bize ciddi anlamda cesaret verdi ve şimdi bunun, hafıza ve dil işlevinde ani gerilemeler yaşayan demanslı insanlara yardım etmek için ne şekillerde kullanılabileceğini araştırıyoruz.”
Araştırmacılar; yarısı 20’li yaşlarda olan ve diğer yarısı da 80’li yaşlarda olan 48 farklı katılımcı toplamış ve onlara bir dizi egzersiz yapmalarını söylemişler. Katılımcılara bir dizi kelime gösterildiği zaman, ya bu kelimeyi yazmaları; ya bu kelimenin akla getirdiği somut nitelikleri yazmaları; ya da kelimenin temsil ettiği şeyi çizmeleri gerekiyormuş.
Verilen bir aradan sonra, gönüllülerden mümkün olduğu kadar fazla kelimeyi hatırlamaları istenmiş. Daha genç olan yetişkinler, yaşlılardan daha iyi hatırlamış; fakat her iki grup, temsillerini çizdikleri kelimeleri daha fazla hatırlamış.
Meade, HuffPost gazetesinden Brittany Wong’a şöyle söylüyor: “Resim çizmek çok basit bir iştir ve günlük hayatta kolayca uygulanıp, hafıza geliştirilebilir”
“Örneğin, daha sonra bakkaldan gereken bazı şeylerin veya yapmayı düşündüğünüz yemeğin resmini çizmek, daha sonra o bilginin yazmaya kıyasla çok daha iyi hatırlanmasıyla sonuçlanacaktır.”
Araştırmacılar, çizim yapmanın, aynı bilginin birden fazla şekilde temsil edilmesi sebebiyle bu kadar etkili olabileceğini düşünüyorlar: Bilgi hem görsel, hem uzamsal, hem sözlü (kelimelerin anlamı) hem de motorsal (fiziksel çizim eylemi) şekilde temsil ediliyor.
Diğer bir deyişle; belirli bir bilgi hafızada tutulurken, beyinde daha fazla bölge etkin ve kapsanmış durumda oluyor. (Belki bir sonraki kez sınav için ineklerken, bunu denemenin bir yolu olur.)
Eğer genç ve yaşlı şeklinde yapılan bu ayırmanın nereden geldiğini merak ediyorsanız; bu çalışma, çizim yapmanın genç yetişkinlerin hafızası üzerindeki faydalarını gösteren önceki araştırmayı izliyor. Bu yeni deneyler, aynı şeyin yaşlı yetişkinlerde de geçerli olup olmadığını görmek için tasarlanmış.
Bilgiyi tutma becerilerimiz zamanla azalma eğilimi gösterdiğinden; çizim yaparak, yaşlandıkça iyi bir hayat kalitesi sürdürebiliriz. Araştırmacılar, bunun demans hastalarına bile yardımcı olabileceğini söylüyorlar.
“Çizim yapmanın, demanslı insanlar için özellikle uygun olduğunu düşünüyoruz çünkü bu, hâlâ muhafaza edilen beyin bölgelerinden daha iyi faydalanmayı sağlıyor ve hafıza işlevinde algı zayıflaması yaşayan insanlara yardımcı olabilir” diyor Meade.
“Elde ettiğimiz bulgular, demans hastalarının, hastalıklarının ilerleyişi boyunca değerli anılara tutunmasına yardımcı olacak terapik müdahaleler yönünden heyecan verici sonuçlar barındırıyor.”
Araştırma, Experimental Aging Research bülteninde yayınlandı.
ScienceAlert