Bir Yıldız, 2.5 Milyon Yıl Önce Dünya’ya Yakın Bir Mesafede Patlamış

Ör. Büyük Macellan Bulutu'nda gerçekleşen ve SN 1987A adını taşıyan bir yıldız patlaması, 400 yıldan uzun bir süre önce meydana gelmiş en parlak süpernovalardan biriymiş. ESO

Betelgeuse yıldızının parlaklığı birkaç ay önce çarpıcı miktarda azaldığında, bazı gözlemciler yakında bir süpernova yaşanacağını düşünmüştü. Bu yıldız patlaması, Dünya üzerinde de hasar meydana getirebilirdi. Betelgeuse normale dönerken, Münih Teknik Üniversitesi’nde çalışan fizikçiler ise yaklaşık 2.5 milyon yıl önce Dünya’nın yakınında patlayan bir süpernovanın bulgularına ulaşmışlar.

Güneşimizin on katından büyük kütleye sahip yıldızların ömrü, muazzam bir yıldız patlaması olan süpernovayla sonlanıyor. Bu patlama demir, manganez ve diğer ağır elementlerin oluşumuna yol açıyor.

Şimdiyse Münih Teknik Üniversitesi’nde çalışan fizikçilerin önderlik ettiği bir araştırma takımı, yaklaşık iki buçuk milyon yaşında olan bir manganez kabuğunun katmanlarında hem demir-60, hem de manganez-53 izotoplarının bulunduğunu onaylamış.

Çalışmanın baş yazarı Dr. Günter Korsçinek, “Manganez-53’te görülen yoğunluk artışı, bu süpernovanın gerçekten meydana geldiğini gösteren nihai kanıt biçiminde düşünülebilir” diyor.

Çok yakın mesafede gerçekleşen bir süpernova, Dünya üzerindeki yaşama muazzam bir zarar verebilir. Fakat bu süpernova yeteri kadar uzakta gerçekleşmiş. Yalnızca, kozmik ışınlarda birkaç bin yıl boyunca artış yaşanmasına sebep olmuş. “Fakat bu durum, bulut oluşumunda artışa yol açabilir” diyor eş yazar Dr. Thomas Faestermann. “Belki de yaklaşık 2.6 milyon yıl önce başlayan Pleistosen dönemiyle, Buzul Çağları dönemiyle bu patlama arasında bir bağlantı vardır.”

Araştırmacılar bu patlayan yıldızın, Güneş’imizin 11 ila 25 katı büyüklüğünde olduğunu tahmin ediyor.

Münih Teknik Üniversitesi. Ç: O.