Bitkiler de Tıpkı Bizim Gibi Erkenci Kuş veya Gece Kuşu Olabiliyor

Zwaddi/Unsplash

Bitkilerdeki sirkadiyen ritimleri yöneten genlerin incelendiği ve 11 Aralık’ta yayımlanan yeni bir araştırmaya göre, insanlardaki vücut saatlerinin aynı çeşidinden bitkilerde de var.

Araştırma, DNA kodunda meydana gelen sadece bir harf değişikliğinin, bir bitkinin sabahçı mı yoksa gececi mi olduğunu belirleyebildiğini gösteriyor. Bulgular, çiftçilerin ve mahsul yetiştiricilerin konumlarına en uygun saatlere sahip bitkileri seçmelerine yardımcı olabilir. Bu sayede ürünlerin verimi ve hatta iklim değişikliğiyle başa çıkma kabiliyetleri artırılabilir.

Sirkadiyen saati, canlıları gün ve gece boyunca yönlendiren moleküler bir tempo ölçer gibi; sabahın geldiğini haber veriyor ve geceleyin perdeleri çekiyor. Bitkilerde ise şafak vakti fotosentezi başlatıp, çiçek verme zamanını düzenlemeye kadar geniş miktardaki süreci idare ediyor.

Bu ritimsel kalıplar coğrafya, rakım, iklim ve mevsimlere dayalı olarak değişiklik gösterebiliyor. Bitki saatlerinin, yerel koşullar ile en iyi şekilde başa çıkmak üzere uyum sağlaması gerekiyor.

Earlham Enstitüsü. Ç: O.