Borisov Gibi Yıldızlararası Kuyruklu Yıldızlar, Zannedildiği Kadar Nadir Olmayabilir

Fotoğraf: NASA, ESA ve D. Jewitt (UCLA)

2019 yılında gökbilimciler, arka bahçemizde inanılmaz bir şey tespit etmişler: Başka bir yıldız sisteminden gelen yetim bir kuyruklu yıldız! Borisov adı verilen ve saatte 177.000 kilometre hızla giden bu buzlu kar topu, insanlar tarafından tespit edilen ilk ve tek yıldızlararası kuyruklu yıldızmış.

Peki bu yıldızlararası misafirler (kuyruklu yıldızlar, gök taşları, asteroitler ve güneş sistemimizin ötesinden gelen diğer enkazlar) sandığımızdan daha yaygınsa?

Harvard & Smithsonian Gökbilim Merkezi’nde çalışan gökbilimciler Amir Siraj ve Avi Loeb, üç gün önce Monthly Notices of the Royal Astronomical Society bülteninde yayımlanan yeni bir makalede Oort Bulutu’ndaki (güneş sistemimizin en uzak kısımlarında yer alan bir enkaz bulutu) yıldızlararası cisimlerin, güneş sistemimize ait cisimlerden daha fazla olduğunu gösteren yeni hesaplamalar sunuyorlar.

Harvard Üniversitesi Gökbilim Bölümü’nde hem üniversite hem de yüksek lisans öğrencisi ve yeni çalışmanın baş yazarı olan Siraj, “İlk yıldızlararası kuyruklu yıldız tespit edilmeden önce, güneş sistemimizde kaç yıldızlararası cismin bulunduğuna dair hiçbir fikrimiz yoktu” diyor. “Fakat gezegensel sistemlerin oluşumuna ilişkin kuramlar, ziyaretçilerin daimi ikametçilerden daha düşük miktarda olması gerektiğini öne sürüyordu. Şimdiyse önemli derecede daha fazla ziyaretçi olabileceğini keşfediyoruz.”

Siraj, Borisov’dan varılan sonuçların kullanıldığı hesaplamalarda önemli belirsizlikler bulunduğunu da belirtiyor. Fakat yıldızlararası ziyaretçiler, bu belirsizliklerin hesaba katılmasından sonra bile güneş sistemimizde bulunan cisimlere baskın çıkıyor.

Kaynak: Harvard & Smithsonian Astrofizik Merkezi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.