Bu Küçük ‘Aşı Bandı’, Şırıngadan 50 Kat Güçlü Bağışıklık Yanıtı Oluşturabilir

Aşı bandı. Fotoğraf: Chapel Hill - North Carolina Üniversitesi

Bilim insanları, geleneksel aşı dozlarından çok daha büyük bir bağışıklık tepkisi vadeden mikro iğneli bir ‘aşı bandı’ geliştirmişler. Üstelik tüm bunlar, geleneksel aşılarla ilişkili olası acı ve kaygı sorunları olmadan gerçekleşiyor.

Mikro iğne bantları yıllardır geliştirilse de, büyük ölçekte başarılı şekilde üretilmelerinin zor olduğu görülmüş. Dahası, aynı bandı farklı aşı tiplerine uyarlamak da güç olabilir.

Sürekli sıvı ara yüzey üretimi (CLIP) adı verilen ileri bir 3 boyutlu yazdırma yönteminin kullanıldığı yeni araştırma, bu sorunların üstesinden geliyor. Yöntemde, aşıların oluşturulması için morötesi ışık ve özel bir reçine kullanılıyor. Bantlar ne kadar fazla yapılırsa yapılsın; boyut, şekil ve iğne aralığı bakımından tutarlılık sergiliyor.

Chapel Hill – North Carolina Üniversitesinde çalışan mikrobiyolog Shaomin Tian, “Bizim yaklaşımımız, mikro iğneleri doğrudan 3 boyutlu yazdırmayı sağlıyor” diyor. “Bu sayede, performans ve maliyet açısından en iyi mikro iğnelerin yapılması için büyük miktarda tasarım serbestisi kazandırıyor.”

Mikro iğne yamalarının geliştirilme kolaylığı ve hızı, araştırmacılara göre çok daha geniş biçimde kullanılmalarını sağlayabilir. Geleneksel aşıların tamamen terk edilmesinin yanında, bu yamaların bir diğer avantajı da kişilerin kendi kendine uygulayabilmeleri; aşı olmak için hastaneden veya sağlık ocağından randevu almanıza gerek yok.

Bunun sebebi ise kısa iğnelerin, cilt katmanı yüzeyinin hemen altına (transdermal) geçmesinin yeterli olması.

İlaçlar, derideki bağışıklık hücrelerinin civarına doğrudan ulaştırılıyor ki bu, aşılar için mükemmel bir durum. Daha etkili bir ulaştırma sistemiyle birlikte, dozların buna göre düşürülmesi mümkün.

Araştırmacılar laboratuvar fareleri üzerinde yaptıkları testlerde bantların, cilt yüzeyinin altına nakledilen geleneksel deri altı enjeksiyona göre 50 kat daha fazla (T-hücresi ve antijene özgü) antikor yanıtı oluşturduğunu bulmuş.

Yazar: David Nield/ScienceAlert. Çeviren: Ozan Zaloğlu.