Diğer Dünyaları Iskalıyor muyuz?

Canlandırma: NOIRLab

Yıldız çiftleri üzerinde araştırma yapan gökbilimciler, zannedilenden çok daha fazla sayıda Dünya boyutlu gezegen olabileceğini gösteren bulgular ortaya çıkarmışlar.

Yapılan bazı ötegezegen aramalarında, diğer yıldızların yakınında yer alan Dünya boyutlu gezegenlerin neredeyse yarısı ıskalanıyor olabilir. Uluslararası Gemini Gözlemevi ile ABD Kitt Peak Ulusal Gözlemevi’ndeki WIYN 3,5-metre Teleskobu’nu kullanan araştırmacıların yeni bulguları, Dünya boyutlu gezegenlerin ikili yıldız sistemlerinde keşfedilmeden gezdiğini ve ana yıldızlarının ışıltısında gizlendiğini akla getiriyor. Bütün yıldızların hemen hemen yarısı ikili sistemlerde yer alıyor. Dolayısıyla gökbilimciler, Dünya boyutlu pek çok gezegeni ıskalıyor olabilir.

Dünya boyutlu gezegenler, zannedilenden çok daha yaygın olabilir. NASA Ames Araştırma Merkezi’nde çalışan ve ABD Ulusal Bilim Vakfı’nın NOIRLab’ına ait uluslararası Gemini Gözlemevi programındaki ikiz teleskopları kullanan gökbilimciler, NASA’nın TESS ötegezegen bulma göreviyle tanımlanan ve gezegen barındıran pek çok yıldızın aslında ikili yıldız olduğunu belirlemişler. Çift yıldız sistemi şeklinde bilinen bu yıldızlarda, gezegenler bir yıldızın etrafında dönüyor. Bu ikili yıldızları inceleyen araştırma takımı, pek çok ikili yıldız sistemindeki Dünya boyutlu gezegenin, TESS ile yapılan aramalar gibi geçiş aramalarında fark edilmeyebileceğini belirlemişler. Geçiş aramasında, bir gezegen yıldızın önünden geçtiği zaman yıldızın ışığında meydana gelen değişimler belirleniyor. İkinci yıldızdan gelen ışık, gezegen geçiş yaptığı zaman ana yıldızın ışığında meydana gelen değişimlerin tespit edilmesini zorlaştırıyor.

Bulgular The Astronomical Journal bülteninde yayımlandı.

ABD Üniversiteler Gökbilim Araştırmaları Birliği (AURA). Ç: O.