Dinozorların Aile Ağacı Sallanıyor: ‘Kuş Kalçalı’ Dinozorlar Nasıl Evrimleşti?

Tasvir: John Sibbick

‘Kuş kalçalı’ dinozorların (Triceratops gibi simgesel türleri içinde barındıran grup) kökenleri üzerinde yeni bir analiz yürüten araştırmacılar, bu dinozorların muhtelemen silezorlar olarak bilinen ve ilk defa yirmi yıl önce tanımlanan bir hayvan grubundan evrimleştiğini keşfetmişler.

Cambridge Üniversitesi ve Brezilya’daki Santa Maria Federal Üniversitesinde çalışan araştırmacılar, taşılbilimde uzun süredir devam eden bir gizemi; ‘kuş kalçalı’ dinozorların veya Ornithischia sınıfının nereden geldiğini çözmeye çalışıyormuş.

Günümüzdeki fosil kayıtlarında 25 milyon yıldan uzun bir boşluk bulunuyor. Bu durum, Ornithischia sınıfının ait olduğu dinozor ağacının dalını bulmayı zorlaştırıyor.

Araştırmacılar, ilk dinozorların yanısıra adını Silesaurus‘tan alan bir grup olan ve ilk defa 2003 yılında tanımlanan silozorlar üzerinde de kapsamlı bir araştırma yürütmüş. Bilim insanları, silozorların anatomisinin Geç Triyasik Dönem esnasında kademeli şekilde değiştiğini ve bu sebeple Erken Jura Dönemi’nde Ornithischia sınıfına benzemeye başladıklarını ileri sürüyor.

Ancak Ornithischia sınıfındaki bu atalar, ‘kertenkele kalçalı’ dinozorların veya Saurischia sınıfının kalça yapısına sahipmiş. Bu durum, ilk kuş kalçalı dinozorların aslında kertenkele kalçalı olduğunu akla getiriyor. Sonuçlar Zoological Journal of the Linnean Society bülteninde sunuldu.

Dinozorlar, yaklaşık 225 milyon yıl önceki Geç Triyasik Dönem’de ortaya çıkmış ve 66 milyon yıl önce meydana gelen bir yok oluş olayına kadar Dünya’daki yaşama egemen olmuştu. Dinozorlar, isimlerini ilk olarak 1842 yılında veren Richard Owen’dan bu yana insanları büyülemişti.

Yazar: Sarah Collins/Cambridge Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.