Dövmelerin Deride Durma Şekliyle İlgili Bilgilerimiz Değişti

Dövme silmek gelecekte daha kolay olabilir.

Dövmeler, herkesin aynı fikirde olmadığı şeylerdir. Bazıları onu güzel bir vücut sanatı olarak görürken, bazıları da derideki duvar yazısı olarak görür. Herkesin üzerinde hemfikir olduğu şey ise, dövmelerin esasında sonsuza kadar kalan şeyler olduğudur. Şimdiyse bunun niçin böyle olduğunu biliyoruz.

İğne altına yattığınız zaman mürekkep, dış katman olan epidermis üzerinden, dermis adı verilen iç katmana enjekte edilir. Derinin delinmesi, bağışıklık sisteminizi harekete geçirir; makrofaj isimli beyaz kan hücreleri, yarada ve dövme mürekkebinde birleşir.

Bu makrofajlar, tıpkı diğer yabancı nesnelere yaptıkları gibi işgalci boya parçacıklarını yutarlar. İşte bu noktada dövmelerin kalıcısı olmasının, mürekkep yutan bu hücrelerin uzun ömürlü olmasından kaynaklandığı düşünülüyordu.

Ancak Fransa’daki Marseille Luminy Bağışıklık Bilimi Merkezindeki araştırmacıların yaptığı yeni bir çalışmaya göre, durum aslında böyle değil. Görünüşe göre makrofajlar, dövmelerden farklı olarak sonsuza kadar yaşamayabiliyorlar.

Dövmeli fareler üzerinde deneyler yürüten takım, mürekkep taşıyan makrofajların zehirli ekjeksiyon yoluyla öldürüldüğünde, dövmelerin farelerin kuyruklarında mükemmel şekilde kaldığını buldu.

Dövmeyi bulunduğu yerde tutan şeyler makrofaj olsaydı bu durum mümkün olmazdı; o hücreleri öldürmek, dövmenin çözülmesine veya şeklinin bozulmasına yol açardı.

Ortaya çıktığına göre dövme tasarımları, deri dokusunun içinde yer alan zekice bir geçirme düzeni sayesinde bozulmadan duruyor.

Yapılan deneyde, makrofajlar zehre maruz kaldıktan sonra öldüklerinde, taşıdıkları mürekkep yüklerini bıraktılar ve bu mürekkepleri kısa süre sonra etraftaki dokuda bulunan diğer bağışıklık hücreleri aldı; ayrıca bu hücrelerin bazıları yeni doğmuştu.

Takımın tezde açıkladığı üzere bu devir sistemi, “dövme kaybolmadan, ardışık şekilde gerçekleşen yakala – bırak – yeniden yakala döngülerinden geçebilir.”

Uzun süre önce fikrinizi değiştirmiş olsanız bile, dövmenin tam olarak istenildiği yerde durmasını sağlayan şey işte bu hücre devir işlemi. Inverse internet sitesinden Peter Hess, bunu “bağışıklık sisteminin yaptığı bir bayrak yarışı” olarak tanımlıyor.

Takım üyesi ve bağışıklık sistemi uzmanı Sandrine Henri şöyle açıklıyor: “Dövme pigmentiyle yüklü makrofajlar, yaşamın yetişkinlik dönemi esnasında öldükleri zaman pigmentleri bırakıyorlar ve etrafta bulunan makrofajlar bu pigmentleri yeniden yakalıyorlar. Bu sayede dinamik bir şekilde, dövmelerin uzun süre devam etmesi ve sabit kalması sağlanıyor.”

Bu bulgular, dövmelerden kurtulmayı imkânsızmış gibi gösterse de (çünkü makrofaj lejyonları, devreye girip sizi hayattaki seçimlerinize bağlı tutmaktan epey mutlular) durum böyle olmayabilir.

Araştırmacılar, bu devretme sisteminin keşfiyle birlikte, lazere dayalı dövme silme yöntemlerinin verimliliğinin artırılabileceğini söylüyorlar. Bunun da lazer ateşlemesinin, üzerinde mühendislik uygulanmış bir antikor zehrinin verilmesinin ardından yapılacak şekilde zamanlanmasıyla mümkün olabileceğini belirtiyorlar.

Araştırmacılar Inverse internet sitesine şöyle söylüyor: “Bu yaklaşım, dövme sildirmek isteyen insanların, dövme mürekkebiyle yüklü olan bütün makrofajları aynı anda öldürmesine olanak sağlayacaktır.”

“Bu yüzden, dövme mürekkebinin tamamı dermis kısmında aynı anda serbest olacak ve lazer bunlara ulaşarak, onları küçük parçalara ayırabilecektir.”

Bulgular Journal of Experimental Medicine bülteninde sunuldu.