Eller Serbest Modu, Araç Kullanırken Telefonunuzu Tutmak Kadar Dikkat Dağıtıcı Olabilir

0

Bu iyi değil.

Birçoğumuz, arabada eller serbest özelliğini kullanarak sohbet etmekle doğru şeyi yapıyor olduğumuzu düşünsek de, yakın zamanda yapılan bir çalışma, sanki buna zahmet etmemişsiniz gibi dikkatinizin dağılabildiğini gösteriyor.

Çalışma aslında, elde tutulan veya el ile kullanılmayan bir cihazı kullanmanın, hiç telefon kullanmamaya oranla yüzde 40 daha uzun tepki süresine sahip olduğunu gösterdi.

Queensland Teknoloji Üniversitesi’nden Shimul Haque şöyle söylüyor: “Bu durum gerçek anlamda, saatte 40 km hızla seyahat eden bir araç için yaklaşık 11 metrelik bir gecikmiş tepki uzaklığına eşdeğer.”

Haque, CARRS-Q Gelişmiş Sürüş Canlandırıcısı kullanarak, bir yaya kaldırımdan sürücülerin kenar görüş alanına girdiği zaman sürücülerin bunun üstesinden nasıl geldiğini inceledi.

Haque şöyle söylüyor: “Ardından, eller serbest özelliği ile ve telefonu tutarken gerçekleştirilen telefon görüşmeleri esnasında ve telefon görüşmesi yapılmadığı zaman sürücünün verimini ve tepki sürelerini gözlemledik.

“Telefon tutarken veya eller serbest özelliğini kullanırken konuşan sürücülerin verdiği tepki süreleri, bir telefon kullanmayan sürücülerinkinden yüzde 40 daha uzun olmuştu.”

Bu durum, telefonu olanlara göre fazladan 1 saniye ile sonuçlanmıştı ve saatte 1 kilometre giden bir araba için yaklaşık 11 metreye eşdeğerdi.

“Bu durum, sürüş esnasında eller serbest özelliği ile veya telefonu tutarak yapılan görüşmelerin, kaldırımdan gelip karşıdan karşıya geçen bir yayanın oluşturduğu, çok yaygın olan dış kenar olayına tepki vermede benzer zararlı etkilere sahip olduğunu gösteriyor,” diyor Haque.

1 saniye uzun bir süre gibi gelmese de, başarılı şekilde fren yapma ile bir kazaya sebep olma arasında kolaylıkla fark oluşturabilir.

Araştırmacılar ayrıca deneyimsiz sürücülerin, telefonda konuşurken iki kat daha noksan durumda olduklarını buldular; genç insanların ayrıca yorgun olarak sürüş yapmaları daha muhtemel olduğu zaman, bu durum bir sorun oluşturuyor.

“İnsan beyni, bir cep telefonu görüşmesinden aldığı bilginin artışını, çalışan hafızaya bazı görsel bilgileri göndermeyerek dengeliyor,” diyor Haque.

“Bu durum, dikkati dağılan sürücülerin bakması fakat nesneleri görmemesi konusunda bir eğilim oluşturuyor.”

Haque bu sebeple, hepimiz A noktasından B noktasına gitmek için nihayet sürücüsüz arabalar kullanana kadar, yoldayken çağrıları sınırlamanın muhtemelen en iyisi olduğunu söylüyor; ayrıca hepimiz uygun kanunların bulunduğundan emin olmalıyız.

“Bu bulgular, arkadan çarpmaları azaltmak amacıyla yapılan müdahalelere cevap olarak cep telefonu kullanım kanunlarını düşünmeye ihtiyaç olduğunu vurguluyor,” diye ekliyor.

Bu sonuçlar, sürücülerin dikkatinin ne kadar kolay dağılacağı konusunda bize kesinlikle bazı işaretler veriyor.

Araştırmacılar, bulgularını yakın zamanda Queensland Teknoloji Üniversitesi’nde yapılan bir Sürüş Dikkat Dağılması Semineri’nde sundular ve Accident Analysis & Prevention bülteninde yayınladılar.

ScienceAlert

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz