Epsilon Varyantı Mutasyonlar, COVID’in Bağışıklığı Atlatmasına Katkıda Bulunuyor

Koronavirüse saldıran bağışıklık hücreleri. Tasvir: koto_feja/iStock

Epsilon koronavirüsünün çivi proteininde görülen üç mutasyon, mevcut aşıların veya önceki COVID enfeksiyonlarının neden olduğu antikorların etkisiz hale getirme gücünü azaltıyor.

Bu mutasyonlar, söz konusu koronavirüs varyantının kliniklerde kullanılan belli monoklonal antikorlarından tamamen kaçmasını sağlıyor ve aşılanmış insanların kan plazmasından gelen antikorların etkisini azaltıyor.

Bilim insanları, iş başındaki bağışıklık atlatma stratejilerini daha iyi anlamak üzere bu varyantın enfeksiyon işleyişini canlandırıp, salgın koronavirüsünün sahip olduğu esas düzene göre ne gibi farklar olduğunu ve söz konusu değişimlerin ne gibi anlamlar taşıdığını görmeye çalışmışlar.

Bu yeni uluslararası projeye, Seattle – Washington Üniversitesi Biyokimya Bölümü’nde çalışan David Veesler’in laboratuvarı ile Vir Biyoteknoloji şirketinden Luca Piccoli ve Davide Corti öncülük etmiş.

Veesler’in laboratuvarı ile katkıda bulunan ortaklar, SARS benzeri koronavirüslerin moleküler şekil ve bulaşma mekanizmalarını yıllardır araştırıyor. Bilim insanları, antikorların enfeksiyon mekanizmalarını nasıl engellemeye çalıştığını ve yeni varyantların antikorlardan nasıl kaçtığını da inceliyor.

Araştırmacıların son çalışması, Epsilon varyantının “dolaylı ve olağandışı bir kaçış stratejisine bel bağladığını” gösteriyor. Bulgular, geçen hafta Perşembe günü Science bülteninde İlk Yayın makalesi şeklinde yayımlandı.

Yapılan bir moleküler tarih analizi, Epsilon varyantındaki öncü virüsün 2020 Mayıs ayında ABD’nin Kaliforniya eyaletinde ortaya çıktığını göstermiş. 2020 yazı itibarıyla virüs, B.1.427/B.1.429 soy hatlarına ayrılmış. Bu varyanttan kaynaklanan COVID vakaları hızla artmış ve varyant, kısa süre sonra ABD’de yaygın hale gelmiş. Varyant artık en az 34 başka ülkede bildirilmiş durumda.

Epsilon varyantının özellikleri hakkında daha fazla bilgi edinmek isteyen araştırmacılar, virüse maruz kalan kişilerin yanısıra aşılanan insanların da kan plazmasında Epsilon varyantına karşı ne kadar direnç görüldüğünü test etmişler. Plazmanın söz konusu Epsilon varyantına karşı sergilediği etkisiz hale getirme kuvveti, 2 ila 3,5 kat azalmış.

Washington Üniversitesi Tıp Fakültesi. Ç: O.