Gelecekteki Demans ve Alzheimer Tehlikesini Haber Veren Yeni Proteinler

Fotoğraf: Depositphotos

Demansın yaşamın sonraki dönemlerinde sıklıkla Alzheimer hastalığından kaynaklanan gelişimi, beş yıl öncesine kadar kanda anormal seviyede protein olmasıyla ilişkilendirilmiş. Johns Hopkins Üniversitesi Bloomberg Halk Sağlığı Fakültesi’nde çalışan araştırmacıların öncülüğündeki yeni çalışmaya göre bu proteinlerin çoğunun demansla ilişkili olduğu bilinmiyormuş. Bulgular, önleme tedavilerinde yeni hedefler öne sürüyor.

Araştırmacıların bulguları, binin üzerinde orta yaşlı ve yaşlı insandan alınan kan numunelerinin yakın zaman önceki analizine dayanıyor. Söz konusu numuneler, devam eden bir çalışma kapsamında yürütülen büyük çaplı çalışmalar sırasında onlarca yıl önce alınıp saklanmış. Araştırmacılar, kanda anormal seviyede görülen 38 proteini, beş yıl içerisinde Alzheimer oluşma tehlikesinin yükselmesine bağlamışlar. Bu 38 proteinden 16’sının ise Alzheimer tehlikesini yirmi yıl önce haber verdiği görülmüş.

Söz konusu tehlike belirteçlerinin büyük çoğunluğu her ne kadar Alzheimer’a yol açan yavaş hastalık sürecinin yalnızca rastlantısal yan ürünleri olabilse de; yapılan analiz, SVEP1 adı verilen bir proteinin yüksek miktarda görülmesinin, bu hastalık sürecine tesadüfen katkıda bulunan etmenlerden biri olabileceğini gösteriyor.

Araştırma dört gün önce Nature Aging bülteninde yayımlandı.

Bloomberg Fakültesi’ndeki Epidemiyoloji Bölümü’nde çalışan eş yazar Dr. Josef Coresh şöyle aktarıyor: “Bu çalışma, türünde şimdiye kadar yürütülen en kapsamlı analiz olma özelliğini taşıyor ve Alzheimer ile bağlantılı birden çok biyolojik güzergâha ışık tutuyor. Ortaya çıkardığımız proteinlerden bazıları, hastalığın meydana gelebileceğini gösteren işaretlerden fazlası değil. Fakat altkümelerden biri, durumla tesadüfen ilişkili olabilir. Bu heyecan verici bir bilgi çünkü gelecekteki tedavilerle, söz konusu proteinlerin hedef alınma ihtimalini akla getiriyor.”

Johns Hopkins Üniversitesi Bloomberg Halk Sağlığı Fakültesi. Ç: O.

1. 50 li yaslarda baslayip ilerleyen bellek bozuklugu , dengesizlik , simgrsel islev bozuklugu , beceriksizlik, yazi yitimi ve buna ustluk soz yitilimde olablien uc -dort yila kafsr butun beyinlw 8lgili islevlerxe gerileme gorulebilen bir hastaliktir. Beyin elektrosinda hucre yimimi 5 – 10 yida ex durumu olabilen bir rahatsisliktir. Hangi turden vitaminlara bagli oldugu onemlidir.Bol ca D vit almak gerekebilir.