Genom Analizleri, Birçok Hayvan Türünün SARS-CoV-2 Enfeksiyonuna Yatkın Olabileceğini Gösteriyor

Sumatra orangutanı. marie martin/iStock

İnsanlar, COVID-19’a sebep olan yeni koronavirüs SARS-CoV-2’nin potansiyel tehdidiyle karşı karşıya kalan tek tür olmayabilir.

Uluslararası bir araştırma takımı genom analizi gerçekleştirerek, virüsün insanlardaki ana hücresel almacını (angiotensin dönüştürme enzimi-2 veya ACE2); içerisinde kuşların, balıkların, yüzergezerlerin, sürüngenlerin ve memelilerin de yer aldığı 410 farklı omurgalı hayvan türüyle karşılaştırmış.

ACE2 normalde; burun, ağız ve akciğerlerdeki epitelyum hücrelerinin de içerisinde yer aldığı pek çok farklı hücre ve doku tipinde bulunuyor. İnsanlardaki ACE2 proteininin 25 amino asidi, virüsün hücrelere bağlanıp girmesinde önem taşıyor.

Araştırmacılar, ACE2 proteinindeki bu 25 amino asit dizisini ve bu proteinin SARS-CoV-2 diken proteiniyle birlikte tahmini protein yapısına yönelik modellemesini kullanarak; farklı türlerdeki ACE2 proteinlerinde bu amino asitlerden kaç tane bulunduğunu değerlendirmişler.

Tezin birinci yazarı ve California Üniversitesi’nde doktora sonrası araştırmacı olan Joana Damas, “İnsandaki proteinle eşleşen 25 amino asit kalıntısının tamamını barındıran hayvanların, ACE2 yoluyla SARS-CoV-2 kapmada en yüksek tehlike altında oldukları tahmin ediliyor” diyor. “Bu tehlikenin, türün ACE2 bağlanma kalıntıları insanlara göre ne kadar farklı olursa o kadar azaldığı tahmin ediliyor.

SARS-CoV-2’ye yatkın olabilecek türlerin yaklaşık yüzde 40’ı, Uluslararası Doğa Koruma Birliği’nce “tehlike altında” şeklinde sınıflandırılıyor. Ayrıca bu türler, insandan hayvana bulaşma konusunda özellikle savunmasız olabilir. Çalışma üç gün önce PNAS bülteninde yayımlandı.

Lisa Howard/California Üniversitesi, Davis. Ç: O.