Gerçek Sinirlerle Işık Kullanarak ‘Konuşan’ Yapay Sinirler

Fare siniri. (S. Jeong/NICHD)

Sinirlerimiz melodiler ile konuşuyor; görünüşe göre onların ritimlerini anlamak, sohbetlerine katılabilecek yeni bir cihaz üretmenin kilit noktası.

Tıpkı gözlüklerin gözlerimize yardım etmesi gibi, yapay beyin maddelerinin de günün birinde olması gerektiği gibi çalışmayan beyin parçalarına yardım etmesi umuluyor.

Uluslararası araştırmacılardan oluşan bir takım, iletişim aracı olarak ışığı kullanan bir nöroprotez geliştirmiş. Bundan önceki cihazlar, sinirlerle elektriksel çıktılar yoluyla iletişim kuruyordu. Optogenetik adı verilen bu yöntem, şimdiye kadar elektriğe dayalı emsallerinde görülmeyen bir hedefleme kontrolü sağlıyor.

Tokyo Üniversitesi’nde biyomedikal mühendisi olan Timothee Levi, “Optogenetik teknolojisindeki gelişmeler, biyolojik sinir ağımızın çok küçük bir bölgesindeki sinirleri isabetli şekilde hedef almamızı sağladı” diyor.

Optogenetik, biyolojik nöronların da düzenlenmesini kapsıyor. 3-4 haftada laboratuvarda yetiştirilen biyolojik sinir ağları üzerinde genetik mühendislik yapılarak, algden elde edilen ve ışığa duyarlı olan proteinler üretiliyor. Bunlar ise, nöronları mavi ışığa maruz bırakıldıklarında cevap vermeleri için tetikliyor.

(Tokyo Üniversitesi Endüstriyel Bilimler Enstitüsü)