Gezegen Zannedilen Yıldızlar

Araştırmacılar, bilinen binlerce ötegezegenden üç tanesinin aslında yıldız olduğunu belirlemiş. Görüntü, bir sanatçının yıldız ve gezegen yorumunu gösteriyor. Tasvir: NASA

Güneş sistemimizin ötesindeki ilk dünyalar otuz yıldan uzun bir süre önce keşfedilmişti. O zamandan beri galaksimizde 5.000’e yakın ötegezegen olduğu onaylandı. Gökbilimciler, gezegen olabilecek fakat henüz onaylanmamış 5.000 gezegen adayı daha keşfetti. Şimdiyse bu gezegen listesinden en az üç aday eksildi.

Massachusetts Teknoloji Enstitüsünde (MIT) çalışan gökbilimciler, dün The Astoromical Journal bülteninde çıkan bir çalışmada NASA’nın Kepler Uzay Teleskobu ile keşfedilen üç ve muhtemelen de dört gezegenin aslında yanlış sınıflandırıldığını aktarıyor. Gezegen olduğundan şüphelenilen bu iç cisim, muhtemelen ufak birer yıldız.

Gezegenlere ev sahipliği yapan yıldızlara ait güncel ölçümleri kullanarak gezegenlerin boyutlarını yeniden kontrol eden araştırmacılar, cisimlerden üç tanesinin gezegen olamayacak kadar büyük olduğunu belirlemiş. Yıldızlara ait özelliklere yönelik yürütülen yeni ve daha iyi tahminlerle birlikte araştırmacılar, artık bu üç cismin (Kepler-854b, Kepler-840b, Kepler-699b) Jüpiter’in iki ila dört katı büyüklüğünde olduğunu tahmin ediyor.

MIT Dünya, Atmosfer ve Gezegen Bilimleri Bölümünde yüksek lisans öğrencisi ve çalışmanın birinci yazarı olan Prajwal Niraula, “Çoğu ötegezegen Jüpiter boyutunda ya da çok daha küçük oluyor” diyor. “Jüpiter’in iki katındaki boyutlar şüpheli. Bundan daha büyük olanlar ise gezegen olamaz. Biz de durumun böyle olduğunu keşfettik.

Kepler-747b ismini taşıyan ve Jüpiter’in yaklaşık 1,8 katı olan dördüncü bir gezegen ise onaylanmış en büyük gezegenlerle kıyaslanabilir durumda. Fakat Kepler-747b, yıldızından nispeten uzakta duruyor. Üzerine düşen ışık ise bu boyuttaki bir gezegeni destekleyemeyecek kadar küçük miktarda. Araştırma takımı, Kepler-747b’nin gezegen durumunun şüpheli olduğunu fakat tamamen imkansız olmadığını kararlaştırmış.

Yazar: Jennifer Chu/Massachusetts Teknoloji Enstitüsü. Çeviren: Ozan Zaloğlu.