Güneş, 2017’den Beri En Büyük Patlamasını Yaptı

NASA/Güneş Dinamikleri Gözlemevi/Joy Ng

Güneş, nihayet uykusundan uyanıyor olabilir.

Cuma sabahı (29 Mayıs) yıldızımız, 2017’nin Ekim ayından beri en güçlü patlamasını yaptı. Patlama, NASA’nın Güneş’i izleyen Güneş Dinamikleri Gözlemevi’nden (SDO) kaydedilmiş.

Güneş patlamaları, çok yüksek manyetik alan barındıran güneş lekelerinden çıkan radyasyon (ışıma) patlamalarına deniyor. Güneş lekeleri ise, Güneş yüzeyinde bulunan ve geçici şekilde koyu renkli, nispeten serin olan bölümlere deniyor. Bilim insanları, güçlü parlamaları C, M ve X olmak üzere üç sınıfa ayırıyor. Her sınıf, altındakinden 10 kat daha güçlü. M parlamaları, C parlamalarından 10 kat daha kuvvetli fakat X sınıfı olaylardan 10 kat daha zayıf.

Bugünün patlaması, M sınıfı bir patlamaydı ve bu yüzden çok büyük değildi. (Üstelik Dünya’ya doğru yönelmemişti. Bu yüzden, güneş plazması kaynaklı süper yüklü aurora ihtimali bulunmuyor.) Fakat NASA yetkililerinin söylediğine göre bu patlama, güneşin 11 yıllık faaliyet döngüsünde daha faal bir aşamaya geldiğinin işareti olabilir. Eğer durum böyleyse, Güneş Döngüsü 24 olarak bilinen en son döngü sona ermiş olabilir.

Live Science. Ç: O.