Güneş’in İçinde Oluşan Nadir Parçacıklar, İtalya’daki Bir Dağın Altında Tespit Edildi

NASA/Güneş Dinamikleri Gözlemevi/Joy Ng

Fizikçiler, Güneş’in içerisinde meydana gelen tuhaf bir füzyon tipiyle oluşan nadir ve hayaletimsi parçacıkları ilk defa keşfetmişler.

CNO kaynaklı nötrinolar adı verilen bu parçacıklar, Güneş’ten çıkıp İtalya’daki bir dağın derinliklerinde gömülü duran bir dedektöre gitmiş. Bu keşif, ana yıldızımıza güç sağlayan kızgın nükleer tepkimeleri anlamaya bir adım daha yaklaşmamızı sağlıyor.

Milan’daki İtalya Ulusal Nükleer Fizik Enstitüsü’nde fizikçi olan Gioaçino Ranucci şöyle söylüyor: “Bu sonuçla birlikte Borexino, Güneş’e enerji veren iki süreci tamamıyla ortaya çıkardı.”

Güneş’in çekirdeğinde, iki tip nükleer füzyon tepkimesi gerçekleşiyor. İlki ve en yaygın olanı, protonların kaynaşarak hidrojeni helyuma dönüştürdüğü proton-proton füzyonu. Bilim insanları, Güneş’teki enerjinin %99’unun bu gibi tepkimelerden oluştuğunu tahmin ediyor. Nükleer füzyon ise nadir olarak ve CNO döngüsü adı verilen altı adımlı bir süreçte meydana geliyor. Bu süreçte hidrojen; karbon (C), nitrojen (N) ve oksijen (O) kullanarak helyuma kaynaşıyor. Proton-proton füzyonu ve CNO döngüsü, farklı tipte nötrinolar oluşturuyor. Nötrinolar ise neredeyse kütlesiz olan ve sıradan maddelerin içinden sessizce geçen (en azından çoğu zaman) atomaltı parçacıklar. Fizikçiler, proton-proton süreci esnasında oluşan nötrinoları rutin şekilde tespit ediyorlar. Fakat İtalya’nın Borexino dedektöründe çalışan araştırmacılar, 23 Haziran’da gerçekleşen Nötrino 2020 Sanal Toplantısı‘nda ilk defa CNO kaynaklı Güneş nötrinolarını tespit ettiklerini duyurmuşlar.

Diane Lincoln/Live Science. Ç: O.