Hücreler Ortak Düşünüyor

Sırt aortundaki bir hücreye ait olan bu görüntü, aortu terk edip segmentler arası damara geçmek üzere seçilen uç hücrenin öncesinde flipod oluşumunu gösteriyor. Noktalı mavi hat, endotelyal hücrenin çekirdeğini vurguluyor ve pembe oklar da filopodu gösteriyor. Görüntü: Francis Crick Enstitüsü

Hücreler, tıpkı insanlar gibi oy kullanarak grup halinde karar alıyor. Peki ne için oy kullandıklarını nasıl biliyorlar? (Hücreler elbette düşünüp karar veremiyor. Burada sadece mecaz bir benzetme yapılıyor.) Francis Crick Enstitüsü ve King’s College London Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, hücrelerin ortaklaşa şekilde daha hızlı ve daha iyi kararlar vermek üzere nasıl faal bir biçimde bilgi aradığını ve bu sayede yeni damarların oluşmasını eşgüdümlü şekilde sağladığını ortaya çıkarmış. Bulgular, hücrelerdeki (mecazi) zekayı anlamada yeni bir temel sunuyor.

Hücrelerin yeni doku oluşturdukları sırada eylemlerini nasıl hassas ve hızlı biçimde koordine ettikleri karmaşık bir konu. Belirli görevleri hangi hücrelerin üstlenmesi gerektiğine ortak şekilde karar vermeleri ve bu görevlerin her birini çok fazla ya da çok az hücrenin gerçekleştirmediğinden emin olmaları gerekiyor.

Philosophical Transactions of the Royal Society B bülteninde yayımlanan çalışmalarında araştırmacılar, hücrelerin yeni damarlar oluştururken bir etkin algılama süreci kullanarak ortaklaşa karar verdiklerini bulmuşlar. Bu noktada hücrelerin çevrelerini daha iyi algılamak üzere hareket etmesi, verilecek bir kararda bilgi sağlamaya yardımcı oluyor.

Araştırmacılar bu durumu, bilmediğiniz ve karanlık bir odaya girip kollarınızı uzatmanıza ve el yordamıyla etraftaki duvarları hissederek ışık anahtarını bulmaya çalışmanıza benzetiyor. Hücreler ise uzun ‘parmaklarını’ uzatıyorlar ve içinde bulundukları ortamda nerede olduklarını hissediyorlar. Bu durum, etrafından en fazla sinyal algılayan hücreyi hızlı bir şekilde lider olarak seçmelerini sağlıyor. Uç hücre adı verilen bu lider, yeni damarı ileri doğru yönlendiriyor. (Aslında bu işlemlerin hepsi, kimyasal ve biyolojik sinyaller yoluyla mekanik olarak gerçekleşiyor.)

Francis Crick Enstitüsü. Ç: O.