İklim Değişikliği, İlk İnsan Türlerini Yok Oluşa Sürüklemiş Olabilir

Neandertalleri gösteren bir tasvir. Canlandırma: 12019/10259/Pixabay

İlk insanlara ait Homo cinsi altı veya daha fazla tür arasında, sadece biz Homo sapiens‘ler hayatta kalmayı başarmışız. Şimdiyse One Earth bülteninde sunulan yeni bir çalışmada araştırmacılar, iklim modellemeleri ile fosil kalıntılarını bir araya getiriyor ve antik atalarımızın ilk yok oluşlarına nelerin yol açtığını bulmaya çalışıyorlar. Araştırma, bu türlerin kaderini belirlemede iklim değişikliğinin (ya artan, ya da düşen sıcaklıklara uyum sağlayamamanın) muhtemelen büyük bir rol oynadığını öne sürüyor.

İtalya’nın Napoli şehrindeki Napoli Federico II Üniversitesi’nde çalışan Pasquale Raia şöyle söylüyor: “Bulgularımız; ateşin kullanımı ile gelişmiş taş aletlerin de yer aldığı teknolojik icatlara, karmaşık sosyal ağların oluşumuna ve hatta (Neandertaller bağlamında) yapıştırılmış mızrak uçlarının, uydurulmuş kıyafetlerin yapılmasına ve Homo sapiens ile iyi miktarda kültürel ve genetik değiş tokuşa rağmen, geçmiş Homo türlerinin şiddetli iklim değişiminde hayatta kalamadığını gösteriyor. Çok çaba göstermişler; iklim soğudukça, gidebildikleri en sıcak yerlere doğru gitmişler fakat günün sonunda, bu yeterli olmamış.”

H. habilis, H. ergaster, H. erectus, H. heidelbergensis, H. neanderthalensis ve H. sapiens‘in yer aldığı Homo türlerinin geçmişteki yok oluşlarına ışık tutmak isteyen araştırmacılar, yüksek çözünürlük sağlayan bir geçmiş iklim taklitçisi kullanmışlar. Bu yazılım, son beş 5 milyona ait sıcaklık, yağmur ve benzeri verileri sağlıyor. Ayrıca, Homo türlerine ait iklimsel nişlerin zamana göre evrimini modellemek amacıyla 2.750’den fazla arkeolojik kaydı kapsayan geniş bir fosil veri tabanını da incelemişler. Hedef, bu ilk insanların iklim tercihlerini ve iklimdeki değişimlere nasıl tepki verdiklerini anlamakmış.

Araştırmacıların çalışması, üç Homo türünün (H. erectus, H. heidelbergensis ve H. neanderthalensis) yok olmadan hemen önce iklimsel nişlerinin önemli bir kısmını kaybettiklerine yönelik kuvvetli deliller sağlıyor. Araştırmacılar bu azalmanın, küresel iklimde meydana gelen keskin ve elverişsiz değişimlerle aynı döneme denk geldiğini aktarıyorlar. Neandertaller bağlamında ise durum, bizim türümüzle olan rekabet yüzünden muhtemelen daha kötü hale gelmiş.

Cell Basın. Ç: O.