İnsanların En Büyük Aile Ağacı: 27 Milyon Ata

Ekran görüntüsü: Oxford Üniversitesi

Oxford Üniversitesinin Büyük Veri Enstitüsünde çalışan araştırmacılar, insanlar arasındaki genetik ilişkilerin tamamının haritasını çıkarmaya yönelik önemli bir adım atmışlar: Hepimizin atalarının yer aldığı tek bir soyağacı oluşturmuşlar. Çalışma dün Science bülteninde yayımlandı.

Geride bıraktığımız yirmi yılda, insanlardaki genetik araştırmalarda sıra dışı gelişmeler yaşandı ve binlerce tarih öncesi insanın da içinde bulunduğu yüz binlerce bireyin genom verisi oluşturuldu. Bu durum, insanların genetik çeşitliliğinin kökenlerinin takip edilmesiyle dünya çapındaki bireylerin birbiriyle nasıl akraba olduğuna yönelik eksiksiz bir haritanın çıkarılma olasılığını ortaya çıkardı.

Bu vizyonun önündeki en büyük engeller, birçok farklı veri tabanındaki genom dizilimlerinin birleştirilmesini sağlayacak ve bu büyüklükteki veriyle başa çıkabilecek algoritmaların geliştirilmesi için bir yol bulunmasıydı. Fakat dün Oxford Üniversitesi Büyük Veri Enstitüsünde çalışan araştırmacıların yayımladığı yeni bir yöntem, birden çok kaynaktan gelen veriyi kolaylıkla birleştirip milyonlarca genom dizilimi sağlayabiliyor.

Büyük Veri Enstitüsünde evrimsel genetikçi ve çalışmanın eş yazarı Dr. Yan Wong şöyle açıklıyor: “Temel olarak dev bir aile ağacı; günümüzde insanlarda bulduğumuz bütün genetik varyasyonların oluştuğu tarihi tam anlamıyla modelleyen, insanların tamamı için bir soy ağacı oluşturduk. Bu soyağacı, genomun bütün noktalarının yanında her kişinin genetik diziliminin birbiriyle nasıl ilişki sergilediğini görmemizi sağlıyor.”

Bireysel genom bölgeleri sadece bir ebeveynden (anneden ya da babadan) alındığından, genomdaki her bir noktanın soyu ağaç şeklinde düşünülebilir. “Ağaç dizilimi” veya “atasal rekombinasyon grafiği” şeklinde bilinen bu ağaç dizisi, genetik bölgeleri genetik varyasyonun ilk ortaya çıktığı atalara kadar götürüyor.

Kaynak: Oxford Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.