Işıkları Kapatarak Göçmen Kuşları Kurtarın

Fotoğraf: Aryan Singh/Unsplash

İlkbahar ve sonbahardaki göç dönemlerinde, her gece ışık yüzünden kafası karışan binlerce kuş aydınlık pencerelere çarparak hayatını kaybediyor. Fakat bu hafta PNAS bülteninde yayımlanan yeni çalışma, bir binadaki pencerelerin sadece yarısını karanlık hale getirmenin kuşlar için büyük bir farklılık oluşturabileceğini gösteriyor. Şikago’daki Field Müzesi’nde çalışan bilim insanlarının onlarca yılda topladığı veri ve kuşları kullanan araştırmacılar, pencerelerin yarısının karartıldığı gecelerde, tüm pencerelerin aydınlık olduğu gecelere kıyasla ilkbahar göçü sırasında kuşların 11 kat daha az çarpışma yaşadığını bulmuşlar. Sonbahar göçü sırasındaki çarpışma sayısı da 6 kat düşmüş.

Çalışmanın baş yazarı ve Cornell Üniversitesi Kuşbilim Laboratuvarı’nda doktora sonrası araştırma görevlisi olan Benjamin Van Doren şöyle aktarıyor: “Bizim araştırmamız, bina ışıklarının göçmen kuşları çektiğini ve kuşların sık sık pencerelere çarpıp ölmesine sebep olduğunu gösteren bugüne kadarki en iyi bulguları sunuyor. Field Müzesi’nde çalışan David Willard’ın 40 yılı aşkın süredir yürüttüğü çalışmalar olmasaydı, bu tespitler mümkün olmazdı. Kendisi çarpışma ve ışık gözlem çalışmalarına öncülük etti.”

Araştırmacıların bulguları, ışıklar ne kadar kapatılırsa o kadar az kuşun öldüğünü gösteriyor.

Field Müzesi. Ç: O.

Please enter your comment!
Please enter your name here