Kanser Hücrelerine Saldırmanın ve Onları Öldürmenin Tamamen Yeni Bir Yolu Keşfedildi

Eğer bu yöntem insanlarda işe yararsa, kemoterapiden daha iyi olacak.

Bilim insanları, kanser hücrelerinin ölümünü tetiklemede yeni bir yol geliştirerek, kansere karşı devam eden mücadelede umut vadeden bir adım attılar. Yöntem, sonunda mevcut yöntemlerden daha iyi sonuçlara sahip olan yeni bir tedavi seçeneği sunabilir.

Kaspazdan Bağımsız Hücre Ölümü (CICD) adı verilen yöntem, laboratuvarda yetiştirilen kolon kanseri hücrelerindeki tümörleri tamamen yok etti.

İngiltere’deki Glasgow Üniversitesi’nde bulunan bir takıma göre eğer aynı etkiler insanlarda yeniden oluşturulabilirse, o zaman kanser hücrelerini vücuda daha zararsız bir şekilde öldürebilen ve kanserin geri gelme ihtimalinin daha düşük olduğu bir tedavi elde edebiliriz.

Araştırmacılardan biri olan Stephen Tait şöyle söylüyor: “Esas itibariyle bu işleyiş, kanser karşıtı tedavinin etkisini önemli oranda artırma ve istenmeyen zararları azaltma potansiyeline sahip. Bulgularımızı hesaba kattığımızda, CICD’yi kanser karşıtı bir tedavi aracı olarak kullanmanın, yapılacak daha ileri araştırmaları garanti altına aldığını ileri sürüyoruz.”

Geleneksel kanser karşıtı tedaviler apoptoz ile çalışıyor. Bir tür programlanmış kanser ölümü olan bu durumda, kaspaz adı verilen proteinler aracılığıyla hücrelere etkin biçimde kendilerini öldürme emri veriliyor.

Örneğin kemoterapi böyle çalışıyor ve iyi şekilde de çalışabiliyor; fakat bazı uyarılar var.

Bu terapiler, hedeflerinden bazılarını ıskalayabiliyor ve bu durum, kanser hücrelerinin yok edilmediği ve tümörlerin geri gelme olasılıklarının daha fazla olduğu anlamına geliyor, ayrıca kemoterapi olan herhangi birinin size söyleyeceği üzere, sağlıklı hücrelere de zarar verebiliyor.

Apoptozun bazı işleyişlerini üstlenen fakat kaspazı denklemden çıkaran CICD şimdi sahneye çıkıyor. Araştırmacılar hücrelerin CICD ile öldürüldüğü zaman, bağışıklık sistemine bir sinyal gönderdiklerini ve ardından bağışıklık sisteminin kalan kanser hücrelerine saldırabildiğini buldular.

Bu durum, bir tümörü vücuttan çıkarmanın daha temiz ve ümit ederiz ki daha güvenli bir yolu; ancak, tedavinin şimdiye kadar sadece laboratuvar örnekleri üzerinde test edildiğini vurgulamakta fayda var.

“Bizim verilerimiz, yaptığımız deneylerde taklit ettiğimiz üzere, özellikle kısmî terapik yanıt şartları altında apoptoz yerine tümöre özgü CICD’yi tetiklemenin kanser tedavisi konusunda daha etkili bir yöntem olabileceğini öne sürüyor.” diyor Tait.

Hipoteze göre bir terapinin bütün kanser hücrelerini öldürmesine gerek yok, çünkü vücudun kendi bağışıklık sistemi bunların üstüne çullanıyor ve işi bitiriyor (kanser tümörleri, genelde bağışıklık sisteminden gizlenmeleriyle ünlüler).

Bu deneyler kolon kanserine odaklandıysa da, araştırmacılar bunun farklı kanser türlerini ele almak için uyumlu hale getirilebileceğini söylüyorlar. Bilim insanları bunun insanlarda işe yarayıp yaramayacağını araştırdıkça, gelecekte yapılacak çalışmalarda araştırılacak olan alanlardan birisi de bu.

Araştırmada doğrudan yer almamış olan İngiltere Kanser Araştırması’ndan Justine Alford şöyle söylüyor: “Bu yeni araştırma, kanser hücrelerini öldürmenin daha iyi bir yolunun olabileceğini ve bu yolun, ilave bir ikramiye olarak bağışıklık sistemini de etkinleştirdiğini öne sürüyor.”

“Şimdi bilim insanlarının bu fikri daha ileri şekilde araştırmaları lazım ve eğer yapılan ileri çalışmalar bunun etkili olduğunu onaylarsa, insanlarda bu özel hücre ölümü güzergâhını tetikleme yöntemleri geliştirmeleri lazım.”

Araştırma, Nature Cell Biology bülteninde yayınlandı.