Kırmızı Cüce Yıldız Etrafında Dönen Yeni Süper Dünya

Sanatçının kızıl cüce yıldız GJ-740 etrafında dönen süper Dünya'ya yönelik izlenimi. Canlandırma: Gabriel Perez Diaz, SMM (IAC)

Geçtiğimiz yıllarda, kırmızı cüce yıldızlar üzerinde kapsamlı çalışmalar yapılmış ve bunların etrafında dönen ötegezegenler bulunmaya çalışılmıştı. Etkili yüzey sıcaklıkları 2400 ila 3700 K (Güneş’ten yaklaşık 2000 derece daha soğuk) arasında olan bu yıldızlar, Güneş’in 0,08 ila 0,45 katı kütleye sahip. Kanarya Adaları Astrofizik Enstitüsü’nde (IAC) doktora öğrencisi olan ve bu tip yıldızların etrafındaki gezegenlerin aranmasında uzmanlığı bulunan Borja Toledo Padron’un önderliğindeki bir araştırma takımı, bu bağlamda GJ 740 adlı kırmızı cüce yıldızın etrafında dönen bir süper Dünya keşfetmişler. Yıldız, Dünya’dan yaklaşık 36 ışık yılı uzaklıkta bulunuyor.

Yıldızının etrafındaki dönüşünü 2,4 günde tamamlayan bu gezegen, Dünya’nın yaklaşık 3 katı kütleye sahip. Yıldız Güneş’e çok yakın ve gezegen de yıldıza çok yakın olduğundan; bu yeni süper Dünya, 2020’li yılların sonuna doğru çok geniş çaplı teleskoplarla yapılacak araştırmaların konusu olabilir. Çalışmanın sounçları, Cuma günü Astronomy & Astrophysics bülteninde yayımlandı.

Makalenin birinci yazarı Toledo Padron şöyle açıklıyor: “Bu gezegen, bu tür bir yıldızın etrafındaki en kısa yörünge dönemine sahip ikinci gezegen. Kütlesi ve yörünge süresi, Dünya’nın yaklaşık 1,4 kat çapında kayalık bir gezegen olduğunu akla getiriyor. Gelecekte TESS uydusuyla yapılacak gözlemler, bu tahminleri doğrulayabilir.” Elde edilen veriler, 9 yıllık bir yörünge süresine ve Satürn’ünkiyle kıyaslanabilir bir kütleye (Dünya’nın 100 katına yakın) sahip ikinci bir gezegenin mevcudiyetine de işaret ediyor. Ancak bu gezegenin radyal hız sinyali, yıldızın manyetik döngüsü sebebiyle de (Güneş’inkine benzer şekilde) oluşuyor olabilir. Dolayısıyla sinyalin gerçekten bir gezegenden gelip gelmediğinin onaylanması için daha fazla veri toplanması gerekiyor.

Kanarya Adaları Astrofizik Enstitüsü. Ç: O.