Kuşlar Nasıl Daha İyi Nefes Alıyor?

Fotoğraf: Pixabay/Pexels

Laboratuvarda bir dizi deney ve canlandırma yürüten bir araştırma takımının bulduğuna göre kuşlar, akciğerlerinin yapısı sebebiyle insanlardan daha verimli şekilde nefes alıyor. Kuşların ilmekli hava yolları, hava akımlarının tek yönde gitmesine olanak sağlıyor. Bulgular dün Physical Review Letters bülteninde sunuldu.

New York Üniversitesi ve New Jersey Teknoloji Enstitüsü’nde çalışan araştırmacıların yürüttüğü bu çalışma, solunum cihazları gibi uygulamalarda sıvıları pompalamak ve akımları kontrol etmek için daha zekice yöntemler bulunduğuna işaret ediyor.

NYÜ Courant Matematiksel Bilimler Enstitüsü’nde yardımcı profesör olan eş yazar Leif Ristroph şöyle açıklıyor: “Hava, bizim akciğerlerimizde hava dallarının derinliklerinde akıyor ve nefes alıp verdikçe ileri geri gidiyor. Ancak kuşların akciğerlerinde, nefes alıp verdikleri zaman bile tek yönde hareket ediyor. Bu durum, bir hayvanın gerçekleştirdiği en zor ve enerji bakımından en maliyetli faaliyeti yerine getirmelerini sağlıyor: Uçabiliyorlar ve bunu da okyanuslar ile kıtaların tamamı boyunca, oksijenin son derece düşük olduğu Everest Dağı gibi yüksek irtifalarda yapabiliyorlar.”

“Buradaki anahtar nokta, kuşların akciğerlerinin ilmekli hava yollarından meydana gelmesi; bizimkiler gibi salt dallardan ve ağaç benzeri yapılardan değil. Ayrıca bu durumun, ilmeklerin etrafında tek yönlü veya yönlendirilmiş akımlara yol açtığını keşfettik” diye ekliyor Ristroph. “Bu hava akımı, akciğerlerin derindeki kısımlarını bile havalandırıyor ve temiz hava getiriyor.”

New York Üniversitesi. Ç: O.