Medeniyetin CO2 Yayılımını Azaltması İçin ‘Alevi Unutması’ Gerekebilir

Fotoğraf: Leonid Ikan/iStock

Yaşayan bir canlının kendisini devam ettirebilmesi için devamlı besine ihtiyaç duyması gibi, bir ekonomi de çalışmak ve işleri devam ettirmek için enerji tüketiyor. Fakat bu tüketim, sera gazı yayılımları ile iklim değişikliğini de beraberinde getiriyor. Peki bu süreçte gezegeni yakıp kül etmeden, ekonomiyi ayakta tutmak için enerjiyi nasıl kullanabiliriz?

Utah Üniversitesi’nde atmosferik bilimler profesörü olan Tim Garrett, McMaster Üniversitesi’nde çalışan matematikçi Matheus Grasselli ve College London üniversitesinde çalışan iktisatçı Stephen Keen ile beraber PLOS ONE bülteninde yayımladığı bir çalışmada; dünyanın mevcut enerji tüketiminin, geçmişin değiştirilemez ekonomik üretimine bağlı olduğunu söylüyor. Ayrıca sürekli artan karbon yayılımından çıkış yolunun, sürekli artan enerji verimliliği olmayabileceğini belirtiyor; hatta, tam tersi olabilir.

“Enerji talebimizi sürekli artırmadan, ekonomik üretimin var olduğu kararlı halli bir ekonomiye nasıl ulaşabiliriz?” diyor Garrett. “Sadece bozulmayı düzelterek, bu sırada da mevcut fosil altyapısından fosil dışı bir arzuya geçerek yaşayabilir miyiz? Alevi unutabilir miyiz?”

Paul Gabrielsen/Utah Üniversitesi. Ç: O.