mRNA COVID-19 Aşılarında Güçlü T Hücresi Tepkisi

Fotoğraf: Amornrat Phuchom/iStock

COVID-19’a sebep olan koronavirüse karşı geliştirilen Mesajcı RNA (mRNA) aşıları, Pensilvanya Üniversitesi Perelman Tıp Fakültesi’nde çalışan araştırmacıların yaptığı yeni bir araştırmaya göre bağışıklık sisteminin T hücrelerinde (bağışıklık sisteminin ağır silahları) hızlı ve güçlü bir tepki uyandırıyor. Aşılar üzerinde yapılan son çalışmalarda genellikle antikor tepkisine odaklanılsa da, T hücresi yanıtı da önemli ve muhtemelen daha uzun ömürlü bir koruma kaynağı niteliğinde. Fakat T hücrelerinin COVID-19 aşılarına karşı verdiği yanıt konusunda şimdiye kadar çok az şey bildirilmiş.

Immunity bülteninde yayımlanan yeni çalışmada araştırmacılar, iki doz Moderna ve BioNTech mRNA aşısı olan 47 sağlıklı kişide T hücresi yanıtlarını analiz etmiş.

T hücrelerinin bu aşılara nasıl tepki verdiğini detaylı biçimde gösteren sonuçlar, COVID-19 geçmişi bulunmayan kişilerde ikinci dozun önemini vurguluyor. Fakat bulgular, COVID-19 geçmişi olan kişilerdeki T hücresi tepkisinin ilk doz aşıdan sonra kuvvetli olduğunu, ikinci dozdan sonra önemli bir artış görülmediğini göstermiş.

Penn Bağışıklıkbilim Enstitüsü başkanı eş yazar E. John Wherry şöyle aktarıyor: “Bulgularımız, COVID-19 geçirmeyen ve hastalığı atlatan kişilerde aşı yanıtına yönelik daha eksiksiz bir tablo istiyorsak; sadece antikorlara değil, T hücrelerine de bakmamız gerektiğinin altını çiziyor.”

Pensilvanya Üniversitesi Tıp Fakültesi. Ç: O.