Yolcu gemileri, şaşırtıcı derecede büyük bir sera gazı ve kirlilik kaynağı. Fakat Norveçli yolcu gemisi işletmecisi Hurtigruten, karbonsuz bir şirket olma yolunda ilerlediklerini söylüyor; üstelik bu hedef, ölü balıklar sayesinde gerçek olacak.
Kulağa çılgınca gelse de, gerçekte epey mantıklı bir şey. Norveç’in büyük bir balıkçılık endüstrisi var. Balık kalıntılarının ve kesim artıklarının diğer organik atıklarla karıştırılmasıyla, sıvı biyogaz adı verilen bir tür yakıt üretmenin zamanı gelmiş.
Firmanın başkanı Daniel Skjeldam, AFP’ye şöyle söylüyor: “Diğer insanların sorun olarak gördüğü şeyi, biz kaynak ve çözüm olarak görüyoruz. Biyogazın yolcu gemileri için yakıt şeklinde sunulmasıyla birlikte Hurtigruten, gemilerini fosilsiz yakıtlarla çalıştıran ilk gemi yolculuğu şirketi olacak.”
Biyogaz üretmek, balıklar olmadan bile kötü kokan bir süreç. Üretim sonucunda ortaya çıkan ürün, organik maddelerin oksijensiz şekilde bozulduğu zaman oluşan farklı gazların karışımından meydana geliyor.
Sonunda, çoğunlukla metan ve karbondioksitten meydana geliyor fakat ayrıca, o çürük yumurta kokusunu veren ufak miktarlarda hidrojen sülfid de içerebiliyor.
Bu biyogaz saflaştırılıp, daha sonra sıvılaştırılabiliyor ve böylece sıvı biyogaz oluşuyor.
Fakat bu, her ne kadar doğru yönde atılan bir adım olsa da; biyogaz herkesin en sevdiği yenilenebilir enerji kaynağı değil.
Üretim sürecinde yine karbondioksit oluşuyor (fakat geleneksel fosil yakıtlara göre çok daha az) ve biyogaz her yakıt sistemine uyumlu olmadığı için, hiçbir zaman ortak bir yaklaşım olamayacak.
Hurtigruten, piller ve sıvılaştırılmış doğal gazın yanısıra biyogaz ile çalışacak olan, altı tane yepyeni gemiye de yatırım yapıyor.
Bunların hepsi, Hurtigruten’in 2050 yılı itibariyle tamamen karbonsuz hale gelme planının parçalarını oluşturuyor.
17 yolcu gemisine sahip olan 125 yaşındaki şirket, daha sürdürülebilir olmak amacıyla tek kullanımlık plastikleri de yasaklıyor.
Şirket sözcüsüne göre ilk gemi, gelecek yıl gibi erken bir zamanda hazır olabilir.
Şirket bu duyuruyu yapmadan önce, P&O şirketine ait bir yolcu gemisinin ABD’li kaptanı, Avrupa’daki yasal sınırın üstünde sülfür içeren yakıt yaktığı gerekçesiyle 100.000 euroluk cezaya çarptırılmıştı.
Hurtigruten, çevre üzerindeki etkisini, şirketin özel ilgi alanı haline getirmiş. Bunun sebebini kısmen, dünyada yolculuk ettikleri yerler oluşturuyor.
Gemileri hem Güney Kutbu’na, hem de Kuzey Kutbu’na götürüyorlar ve dünyada son derece saf sulara yolculuk ediyorlar.
Ayrıca Norveç, güzel fiyortlarında gezen yolcu gemileri için 2026 yılında sıfır salım hedefi koymuş.
“Dünyanın en büyük sefer gemisi şirketi olmak… bir sorumluluk getiriyor” diyor Skjeldam.
Umalım ki, geri kalan yolcu gemisi şirketleri de bunun farkına varsın.
ScienceAlert