Örümcek ipliğinden eşarp

Gelecekte örümceklerin güçlendirdiği ipekle kurşun geçirmez yelek yapılabilir

Resimde gördüğünüz kıyafetler, genetik mühendisliğiyle örümcek geni eklenmiş ipekböceklerinin ürettiği ipekten. Bu böcekler, ağızlarından örümcek ve ipekböceği proteinlerinin bir karışımını salgılıyor. Ortaya çıkan melez materyal, sadece %1’inden az kısmı örümcek proteini olduğu halde, normal ipekten %53 daha sağlam.

Bilim insanları uzun süredir örümcek ipeği proteinlerinin sağlam olduğunu biliyor. Söz gelimi örümceklerin ağların dikey bağlantılarını örmek ve tavandan sarkmak için kullandığı ipek, aynı boydaki çelikten beş kat sağlam. Araştırmacılar bu ipeği ameliyat dikiş ipliğinden tutun da kurşun geçirmez yeleğe kadar birçok yerde kullanmayı planlıyor.

Peki neden bu ipeği doğrudan örümceklerden almıyoruz? Her şeyden önce örümcekler bir defada çok fazla ipek üretmiyor ve yamyam oldukları için de örümcek çiftliği kurmak çok zor. Oysa ipekböcekleri binlerce yıl boyunca insan tarafından evcilleştirildi. Kozalarında çok miktarda ipek bulunuyor ve kapalı mekânlarda yetiştirilmeleri çok kolay. Örümcek proteini üreten bir ipekböceği, süper sağlamlıkta ürünler yapan küçük bir biyolojik ipek fabrikası.