Carnegie Mellon Üniversitesinde (CMU) çalışan bir araştırma takımı, otonom uçakların yoğun bir hava trafiğinde gezinmesini mümkün kılan ilk pilot yapay zekayı geliştirdiğini düşünüyor.
Bu yapay zeka çarpışmalardan güvenli bir şekilde kaçınabiliyor, diğer uçakların niyetini tahmin edebiliyor, uçakları takip edip onların eylemleriyle eşgüdümlü hareket edebiliyor ve radyo üzerinden pilotlar ve trafik kontrolcüleriyle iletişim kurabiliyor. Araştırmacılar yapay zekayı geliştirerek, sistemlerinin insan bir pilottan ayırt edilemez hale gelmesini hedefliyor.
CMU Robotik Enstitüsünde çalışan yardımcı profesör ve yapay zeka pilot takımının üyesi Jean Oh, bir yapay zekanın bir insana denk olan akıllı davranış sergileme kabiliyetinin ölçüldüğü testi kastederek, “sonunda Turing Testi’ni geçebileceğimize inanıyoruz” diyor.
Yapay zeka, diğer uçaklarla bir insanın yaptığı gibi etkileşim kurmak için hem görme kabiliyetini hem de doğal dili kullanıyor. Bu sayede ister pilotlu olsun, ister olmasın; niyetini diğer uçağa iletebiliyor. Bu davranış, güvenli ve sosyal yönden uyumlu dolaşıma yol açıyor. Araştırmacılar bu koordinasyon kabiliyetine, Allegheny İlçesi Havaalanı ile Pittsburgh-Butler Bölgesel Havaalanı’nda toplanan ve hava trafiği kalıpları, uçak görüntüleri ile radyo yayınlarını içeren verilerle yapay zekayı eğiterek ulaşmışlar.
Yapay zeka, yakındaki uçakları insan bir pilotun yaptığına benzer şekilde tespit etmek için altı kamera ve bir bilgisayarlı görme sistemi kullanıyor. Yapay zekanın otomatik konuşma tanıma özelliği, doğal dil işleme yöntemlerini kullanarak hem gelen radyo mesajlarını anlıyor hem de konuşma ile pilotlar ve hava trafik kontrolcüleriyle iletişim kuruyor.
Araştırma, ABD Ordu Araştırma Bürosu ve Ordu Gelecek Komutanlığının Yapay Zeka Bütünleştirme Merkezi (AI2C) tarafından desteklenmiş.
Yazar: Aaron Aupperlee/Carnegie Mellon Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.