Primatların Ataları, Ağaçları Yok Olmaktan Kurtulmak İçin Terk Etmiş Olabilir

Uganda'daki Kibale Milli Parkı'nda bir şempanze. Fotoğraf: Credit:Daniel J. Field

Bir asteroit 66 milyon yıl önce Dünya’ya çarparak kuşlar ile akraba olmayan dinozorları ve Dünya’daki yaşamın dörtte üçünü yok ettiğinde, primatların ve keseli hayvanların ataları ağaçta yaşayıp hayatta kalan tek memelilerdenmiş. Üç gün önce Ecology and Evolution bülteninde yayımlanan çalışmanın bulguları bu şekilde.

O Asteroit 30 Saniye Gecikseydi, Dinozorlar Halen Dünyaya Egemen Olur ve İnsanlar Muhtemelen Var Olmazdı

Ağaçta yaşayan türler, bu asteroidin çarpmasıyla çıkan yangınlar yüzünden ormanların yok olması sebebiyle özellikle yok olma tehdidi altındaymış.

Çalışmada kullanılan bilgisayar modelleri, fosil kalıntıları ve yaşayan canlılara ait bilgiler, hayatta kalan çoğu memelinin ağaçlara bel bağlamadığını; ancak ağaçlarda yaşamaya devam eden (insanların ataları da dahil) az miktarda memelinin de ağaçların kaybolmasına uyum sağlayacak kadar esneklik göstermiş olabileceğini ortaya seriyor.

Çalışmada Kretase-Paleojen (K-Pg) sınırı şeklinde bilinen bu yok oluş olayının, memelilerin erken dönemdeki evrimi ve çeşitlenişini şekillendirmedeki etkisine işaret ediliyor.

Çalışmanın eş birinci yazarı ve Cornell Üniversitesi Tarım & Yaşam Bilimleri Fakültesinde ekoloji ve evrimsel biyoloji profesörü olan Jeremy Searle’in laboratuvarında doktora öğrencisi olan Jonathan Hughes, “Primatların ağaçta yaşamalarına rağmen K-Pg sınırında nasıl hayatta kaldığına yönelik olası açıklamalardan biri de, bir takım davranış esneklikleri olabilir ki bu da, hayatta kalmalarına olanak sağlamış çok önemli bir etmen olabilir” diyor. Doktorasını 2019 yılında tamamlayan eş birinci yazar Jacon Berv ise günümüzde Michigan Üniversitesinde yaşam bilimleri araştırma görevlisi olarak çalışıyor.

Yazar: Krişna Ramanujan/Cornell Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.