Rusya’nın Koronavirüs Aşısı Küçük Bir Ön Testi Geçti

Rusya Doğrudan Yatırım Fonu

Rusya’nın geliştirdiği koronavirüs aşısının ilk testleri, detayların gün içinde yayınlanmasıyla birlikte ümit verici sonuçlar gösteriyor. Fakat uzmanlar, deneylerin çok küçük boyutlu olduğunu ve aşının güvenliği ile etkisini kanıtlayamadığını söylüyor.

Rusya geçen ay, uzaya ilk defa 1957 yılında fırlatılan Sovyet dönemi uydusunun ismini taşıyan “Sputnik V” aşısının onaydan geçtiğini duyurmuştu.

Bu açıklama, güvenlik verilerinin eksik olmasından dolayı Batılı bilim insanları arasında endişe yaratmıştı. Bazıları, aşı konusunda çok hızlı hareket etmenin tehlikeli olabileceğini söylemişti.

Rusya ise eleştirilerin, Moskova’nın araştırmasını baltalamaya çalışmak olduğunu belirtmişti. Rus bir yatırımcı ise İngiltere’nin saygın tıp bülteni The Lancet‘ta yayımlanan araştırma sonrasında suçlamaların haksız olduğunu iddia etmişti. Araştırma, ilk testlerde hastaların “ciddi bir olumsuz etki olmadan” antikor geliştirdiğini gösteriyordu.

The Lancet’taki çalışmada Rus araştırmacılar, yaşları 18 ile 60 arasında değişen ve iki aşamalı bağışıklık kazandırılan 38 sağlıklı yetişkinin yer aldığı iki küçük deney sunuyor.

Deneklerin her birine, aşının ilk kısmından bir doz verilmiş ve 21 gün sonra ise destekleyici ikinci kısım verilmiş.

Denekler, 42 gün boyunca izlenmiş ve hepsi de ilk üç hafta içerisinde antikor geliştirmiş.

Rapora göre veriler, aşının “güvenli olduğunu, iyi tolere edildiğini ve sağlıklı yetişkin gönüllülerde ciddi olumsuz durumlara yol açmadığını” gösteriyor.

Deneyler açık etiketli yürütülmüş ve rastgellenmemiş. Yani plasebo yokmuş ve farklı tedavi gruplarına rastgele şekilde atanmayan katılımcılar, aşı olduklarını biliyormuş.

Fakat bazı uzmanlara göre sonuçlar umut verici olsa da, deney küçük boyutlu. Araştırmacılar, farklı yaş ve risk gruplarından 40.000 kişiyi kapsayan 3. aşama deneyin planlandığını söylüyor.

Kelly MacNamara/Fransa Haber Ajansı. Ç: O.