SARS-CoV-2 Evrimleşerek Antikorların Bağlanmasından Nasıl Kaçıyor?

Dokubilim: Hiç silme işlemi gerçekleşmediği zaman, birden çok antikor (yeşil ve kırmızı) hücrelerin içindeki (mavi) SARS-CoV-2 diken proteinine bağlanıyor. Diken proteininde gerçekleşen silme işlemleri, etkisiz hale getiren antikorların bağlanmasını önlüyor (yeşil renk yok) fakat diğer antikorlar (kırmızı) halen çok iyi şekilde bağlanıyor. Tekrarlayan silme işlemleri, etkisiz hale getirilmekten kaçan virüs çeşitleri meydana getiriyor. Görüntü: Kevin McCarthy ve Paul Duprex

Pittsburgh Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde yapılan yeni araştırmaya göre yineleyen bir evrim kalıbı sergileyen SARS-CoV-2, genetik diziliminin ufak parçalarını seçici biçimde silerek bağışık yanıtlarından kaçıyor.

Araştırmacıların dün Science bülteninde aktardığına göre bu silme işlemleri, diken proteininin şeklini kodlayan dizilimin bir bölümünde meydana geldiğinden; virüsü daha önce etkisiz hale getiren antikorlar virüsü tutamıyor. Genelde SARS-CoV-2’nin çoğalması sırasında oluşan hataları yakalayan moleküler “düzelticiler”, bu silme işlemlerini “görüp” düzeltemediğinden; yeni virüs çeşidinin genetik maddesine kaynaşıyorlar.

Çalışmanın yazarlarından Pittsburgh Üniversitesi Aşı Araştırma Merkezi müdürü Paul Duprex, “Orada olmayan bir şeyi düzeltemezsiniz” diyor. “Bir kez gitti mi gidiyor ve eğer virüste, antikorun ‘gördüğü’ önemli parçadan gidiyorsa, temelli gitmiş oluyor.”

Araştırmacılar, makale ilk olarak Kasım ayında baskı öncesi şeklinde sunulduktan bu yana, söz konusu kalıbın dünya çapında hızla yayılan birkaç virüs çeşidinde vuku bulmasını izlemişler. İngiltere ve Güney Afrika’da belirlenen ilk çeşitlerde bu dizilim silme işlemleri görülmüş.

Pittsburgh Üniversitesi. Ç: O.