Sinek Kuşları Uğultu Sesini Nasıl Çıkarıyor?

Fotoğraf: James Wainscoat/Unsplash

Sinek kuşu ismini, beslenmek için çiçeklerin önünde gezerken çıkardığı hoş uğultu sesinden alıyor. Fakat bu kanatların saniyede 40 kere çırpılırken nasıl ses çıkardığı daha yeni anlaşılmış. Eindhoven Teknoloji Üniversitesi ile Stanford Üniversitesi’nde çalışan araştırmacılar, yeni çalışmalarında 12 yüksek hızlı kamera, 6 basınç tabakası ve 2176 mikrofon kullanarak sinek kuşlarını dikkatli bir şekilde gözlemlemişler. Araştırmacılar, sinek kuşlarının yumuşak ve kompleks tüylü kanatlarının, böceklerin kanatlarına benzer bir şekilde ses çıkardığını keşfetmişler. Edinilen yeni bilgiler, fan ve dronların daha sessiz hale getirilmesine yardımcı olabilir.

Araştırma takımının bu yeni çalışması sayesinde, uçan bir hayvanın çırptığı kanatların meydana getirdiği sesin kesin yeri ilk defa başarıyla ölçülmüş. Sinek kuşunun vızıltısı, kanatların üst kısmıyla alt kısmı arasındaki basınç farkından kaynaklanıyor. Kanatlar ileri ve geri çırpılırken sesin hem şiddeti, hem de yönü değişiyor. Kanatlardaki bu basınç farklılıkları, sinek kuşunun kalkmasını ve havada durmasını sağlayan net aerodinamik kuvveti sağlıyor.

Bir sinek kuşunun kanadı, diğer kuş türlerinden farklı olarak hem aşağı doğru, hem de yukarı doğru kanat çırptığı sırada yukarı yönlü kuvvetli bir aerodinamik kuvvet oluşturuyor ve bu durum, kanat her çırpıldığında iki defa gerçekleşiyor. Her ne kadar kanat üzerindeki kalkış ve çekme kuvvetlerinin oluşturduğu basınç farklılıkları katkıda bulunsa da, uğultunun ana kaynağının yukarı yönlü kaldırma sağlayan basınç farkı olduğu görülmüş.

Eindhoven Teknoloji Üniversitesi. Ç: O.