Bazen güzel bir kitap okurken başka bir dünyaya geçer ve etrafımızda olup bitenlere dikkat etmeyiz.
Washington Üniversitesinde çalışan araştırmacılar da insanların sosyal medyada gezinirken benzer bir kopma durumuna geçip geçmediklerini ve bu durumun, kullanıcıların en sevdikleri uygulamada çok fazla zaman geçirdikten sonra neden kontrollerini kaybetmiş gibi hissettiklerini açıklayıp açıklamadığını merak etmiş.
Kullanıcıların Twitter benzeri bir platform ile nasıl etkileşim kurduğunu inceleyen araştırma takımı, bazı kişilerin sayfayı kaydırırken dalıp gittiğini keşfetmiş. Araştırmacılar ayrıca sosyal medya platformlarının, insanların çevrim içi deneyimlerinde daha fazla kontrol sağlamasına yardımcı olmak için kullanabilecekleri müdahale stratejileri de tasarlamışlar.
Grup, projeyi 3 Mayıs’ta ABD’nin New Orleans şehrinde gerçekleştirilen Bilişim Sistemlerinde İnsan Etmenleri 2022 konferansında sundu.
Washington Üniversitesinde Bilgisayar Bilimi & Mühendisliği Ana Bilim Dalında doktora öğrencisi olan makalenin baş yazarı Amanda Baughan, “Bence insanlar sosyal medya kullanımıyla ilgili birçok mahcubiyet yaşıyor” diyor. “Benim bu durumun ‘bağımlılıktan’ ziyade ‘kopma’ çerçevesine yerleştirilmesiyle ilgili en sevdiğim şey, anlatımın değişmesini sağlaması. ‘Kendimi daha fazla kontrol etmeliyim’ demekten ziyade, daha çok şöyle deniyor: ‘Hepimiz gün boyunca birçok şekilde doğal kopmalar yaşıyoruz; ister hayal kurarken olsun, ister Instagram’da gezinirken, etrafımızda olup bitenlere dikkat etmeyi bırakıyoruz.”
Travmaya dayalı kopma, dalıp gitmeyle ilişkili gündelik kopma ya da bir işe dikkatle odaklanma gibi birden fazla kopma tipi bulunuyor.
“Kopma, yaptığınız şeye tamamen dalmakla tanımlanıyor” diyor Baughan. “Fakat insanlar koptuklarını sadece geriye baktıkları zaman fark ediyor. Dolayısıyla kopuştan çıktığınız zaman, bazen ‘Buraya nasıl geldim?’ diye düşünebiliyorsunuz. İnsanların sosyal medyada ‘Aman Tanrım, 30 dakika nasıl geçti? Sadece bir bildirime bakacaktım’ dediklerinde olduğu gibi.”
Takımın önerdiği müdahaleler arasında, kullanıcılara her şeyi gördüklerini belirten bir mesaj gösterilmesi ve her 20 dakikada bir uygulamayı kullanmayı devam etmek isteyip istemediklerinin sorulması gibi önlemler bulunuyor. Ayrıca kullanıcıların oluşturduğu listeler, en önem verdikleri konuları takip etmelerini sağlayıp bambaşka yerlere gitmelerini önleyebiliyor.
Yazar: Sarah McQuate/Washington Üniversitesi. Çeviren: Ozan Zaloğlu.