Tanrı’nın Algoritması: Rubik Küp’ü Herhangi Bir Konumda Çözmek İçin 20 Hamle Yeterli

0
Denise Jans/Unsplash

Dünya, otuz yıldır nefesini tutarak o anı beklemiş ve akademisyenler, mühendisler ile matematik ineklerinden oluşan bir grup, 2010 yılında hayatı, evreni ve her şeyi açıklayan o rakamı keşfetmişti. O rakam 20’ydi ve bu, bir Rübik Küp’ü çözmek için gereken en yüksek hamle sayısıydı.

Tanrı’nın Algoritması olarak bilinen bu sihirli rakama ulaşmak, yaklaşık 35 CPU yılına ve hatırı sayılır miktarda çalışma saatine mal olmuştu. Peki neden? Çünkü küpün 43.252.003.274.489.856.000 tane muhtemel konumu vardı ve Tanrı’nın Algoritması’nı nihayet kıran bilgisayarın, bunların hepsini çözmesi gerekiyordu.

Tanrı’nın Algoritması’nın tarihinin ve matematiğinin tam dökümü, buradan görülebilir. Fakat özetlemek gerekirse araştırma takımı, muhtemel konumları dizilere ayırmış ve ardından, çözmeleri gereken muhtemel konum miktarını simetri yoluyla önemli ölçüde azaltmışlar (eğer bir Küp’ü rastgele şekilde karıştırır ve ardından ters çevirirseniz, çözümü değiştirmemiş olursunuz).

Takım daha sonra, Google’dan bir miktar hesaplama süresi ödünç almış (ortaklardan biri orada mühendismiş) ve tüm muhtemel konumları çözmek için yaklaşık 35 çekirdek yılı yakmışlar. Bu 20 sayısı, on yıldan uzun süre Tanrı’nın Algoritması’nın alt sınırı olmuş fakat takım, üst sınırları nihayet tüketmiş (2008’de 22’ye indirmiş).

Algoritma yaklaşık 12 milyon tane 20 hamlelik konum belirlese de, kesinlikle bundan daha fazlası var. En zor konumların bazılarının ne olduğunu ve Tanrı’nın bunların icabına nasıl bakacağını görmek istiyorsanız, bu bağlantıya tıklayın.

Clay Dillow/Popular Science. Ç: O.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz