Gece kablosuz internet üzerinden verilecek güncellemeyle, Makinelerin Yükselişi başladı.
Evet, bu doğru. Tesla Model S ve Model X sahipleri sabah uyandıklarında artık kendi kendilerini sürebilen arabalarla karşılaşacaklar. Şirketin yazılım güncellemesi olan Tesla Version 7.0 ile yeni otopilot özelliği gelecek ve bu sayede arabalara belli bir noktaya kadar otomatik sürüş özelliği kazandırılacak. Tesla icra kurulu başkanı Elan Musk, dün telekonferansla yaptığı açıklamada güncellemeyi duyurdu ve sürücülerin, otopilot sistemi hâlâ deneme aşamasında olduğu için, sürüşten tamamen kopmayacaklarını vurguladı: “Proje hâlâ ilk aşamalarında olduğu için insanların dikkatli bir şekilde bunu kullanmaları gerekmekte.”. “Uzun vadeli planlarımızda sürücülerin ellerini direksiyondan çekmesi de var ve sonunda kullanacak bir direksiyon ve pedalların yer almaması.” diye de ekledi.
Sistem 2014 Eylül ayından bu yana üretilen araçlarda bulunan ön radar, ön kamera, 12 adet uzun menzilli ultrasonik sensör, frenleme ve yönlendirme kontrollerinden oluşan bir bütün. GPS’le birlikte çalışan sistem, şeritler arasında değişim yapabilmekte, isteğe bağlı olarak (sinyal koluna bir kere dokunmayla) şerit değiştirebilmekte, hızını öndeki araçlara göre ayarlayabilmekte, durabilmekte ve tekrar hızlanabilmekte. Tesla hâlihazırda piyasadaki en pürüzsüz çalışan hız sabitleme sistemlerinden birine sahipken, bu güncellemenin sürücünün iş yükünü oldukça fazla azaltacağını söylemek yanlış olmaz. Tabii ki hâlâ gazetenizi okurken araba şoförlerin sizi iş yerine bıraktığı aşamada değiliz.
Söylemeden geçmemek lazım ki Volvo, Mercedes-Benz, Acura ve Audi gibi diğer otomobil üreticileri de bu sisteme benzer sistemleri hâlihazırda arabalarında sunmaktalar. Günümüzdeki çoğu Acura otomobili hız sabitleyiciyle sürmek direksiyona hafifçe temas ediyor olarak sürmek demek. Eğer direksiyonu birkaç saniyeden fazla bırakırsanız sistem uyarı verip hız sabitleyici programı kapatıyor. Tesla’nın sistemi de aynı şekilde çalışmakta. Eğer sürücünün müdahale etmediği anlaşılırsa, sürücü ilk önce uyarılıyor ve daha sonra araba durdurularak dörtlüler yakılıyor.
Ama diğer sistemlerin aksine Tesla’nınki uygun bir boşluk olup olmadığını kontrol ederek, ilk kez kendi kendine şerit değiştirebilen sistem olacak. Sadece sinyal koluna dokunun ve otomobil uygun boşluğu gördüğü anda şeridi değiştirsin. Ayrıca arabalar artık sürücüyü uygun yer bulduğunda uyararak otomatik olarak da park edebilecekler. Yine sadece sinyal koluna dokunun ve park edin.
Diğer yarı-otonom arabalardan farklı başka bir yanı ise sistemin geliştirilmeye yardım etmek için sürekli olarak kullanım tarzıyla ilgili verileri toplayacak olması. Bu önemli bir özellik çünkü otonom sistemler için zor olan şeyler yolda ilerlemek ve şerit değiştirmek değil; sistemi zorlayacak olan karışıklıklar ve hatta sistemin çalışmasını engelleyecek olan gerçek dünya koşulları. Bu koşullar ve karışıklıklar belirsiz yol çizgileri, uygun olmayan hava koşulları ve riskli şerit değiştirmeleri olarak örneklendirilebilir. Mesela sizin şeridinizdeki araçlar yerinde sayarken fakat aynı zamanda yan şeritteki araçlar yollarına hızla devam ederken ne olacak? Aracınız Mantıksız Mod’a geçip sizi yan şeride sokacak mı yoksa kendi şeridinizde saatlerce yan şeritte bir yer açılmasını mı bekleyecek? Araba kullanmak işte bu gibi zamanlarda insanlar tarafından verilebilen saniyelik kararlar yüzünden önemli bir iş.
İnsanlar ve makineler arasındaki iletişimin ilerleyişini görmek heyecan verici. Tesla bizi geleceğe doğru bir miktar daha yaklaştırdı.