On yıl önce Elon Musk Tesla’nın yol haritasını çizmişti. Yakın zamanda Musk’ın yazdığı blog yazısında da belirttiği üzere firma, 10 yıllık planındaki her şeyi hayata geçirdi:
- Düşük hacimli ve kaçınılmaz olarak pahalı olacak bir otomobil üret.
- Kazandığın parayı daha ucuz, orta hacimli bir araba geliştirmek için kullan.
- Bundan kazandığın parayı da yüksek hacimli, makul fiyatlı bir otomobil üretmek için kullan ve…
- Güneş enerjisi sağla.
Bu hedeflere ulaştıktan sonra Tesla’nın yeni bir yapılacaklar listesine ihtiyacı vardı. İşte Musk’ın yine dört maddeye indirgenmiş, kolay gibi görünen ancak zorlu hedefleri şunlar:
- Güneş enerjisi üretimini ve depolamasını bir araya getirmek. Tesla ve SolarCity bir araya gelerek müşteriler için bireysel açıdan faydacı şirket haline gelecek. Müşteriler güneş panelleriyle enerji üretip bu enerjiyi anında Tesla aracını şarj etmek için veya daha sonra evde kullanmak üzere PowerWall’u şarj etmek için kullanacak.
- Üretim kapasitesini hızlı bir şekilde artırarak daha çeşitli araçlar üretmek. Tesla zaten halihazırda sedan ve SUV modellerine sahip; ancak ürün gamına kompakt SUV ve bir kamyonet eklemeyi planlıyor. Ayrıca firma, ağır koşullar için Tesla Semi olarak da bilinen bir kamyon geliştirmenin yanı sıra daha çok insanı taşımak için kentsel taşımacılıkta da çalışmalar yapmakta. Her iki projenin de 2017’de görücüye çıkması bekleniyor. Tesla’nın tahminlerine göre toplu taşımadaki özerklik otobüs boyutlarını düşürecek ve trafik yoğunluğunu azaltacak.
- Lafı geçmişken, Tesla araçlar ilerde tamamen otonom olacak ve kontrol sistemleri bozulsa bile çalışmaya devam edecek. Bir şey ters gittiğinde sürücünün hiçbir şey yapmasına gerek kalmayacak. Bu SAE Level 5 özerkliği demek. Musk, yazısında bunun araca sensörleri takıp, kameraları geliştirip yazılımı iyileştirmekten ibaret olmadığını ve otonom araçlarla ilgili yasal düzenlemelerden dolayı gecikmeler olacağını söylüyor. Ayrıca otomatik pilot özelliğine sahip mevcut Tesla’ların özerkliğinin SAE Level 3 seviyesinde olduğunu ve hiç özerk olmamasından daha iyi olduğunu belirtiyor. Otomatik pilot özelliğinin ABD’deki taşıtların ortalamasından 10 kat daha güvenli olduğu zaman “beta” etiketini kaldıracaklarını da ekliyor.
- Özerklik kavramı paylaşımlı kişisel araçların bir parçası olacak. Araç sahipleri Tesla araçlarını iş veya tatillerde kullanmadıkları zaman paylaşımlı filoya dahil edebilecek. Böylece bu araçlar günün %90-95’inde park halinde durmaktansa sahiplerine para kazandıracaklar.
Tıpkı ilk planda olduğu gibi yeni planda da bazı adımlar diğerlerinden daha kolay. Tesla, enerji üretimi ile depolamayı entegre etmede başarıya ulaşma yolunda gayet iyi ilerliyor. Ayrıca firma özerklik alanında da adımlar atmasına rağmen bu tek başına aşabileceği bir mesele değil. Çünkü, hedeflenen güvenilirlikteki otonom araçların yollarda olabilmesi için gerekli yasal düzenlemeler yapılmalı, araçların tüm çevreyle etkileşim halinde olması yani V2X (Vehicle-to-Everything=Araçtan Her Şeye) ve nesnelerin interneti iletişim teknolojilerinden faydalanarak şehirlerin altyapılarının yanı sıra araçlarla da irtibat halinde olması gerekli.
Kerem Boyalı
Elon Musk çok akıllı ve geleceğe dair inanılmaz fikirleri olan bir dahi.Uzay hakkında yaptıkları çığır açar nitelikte.O roketleri yere indirirken,sürücüsüz arabalar yaparken ve ses hızında giden trenler düşünürken hep aklını kullandı.