Tespit Edilen İlk Kara Delik – Nötron Yıldızı Birleşmesi

Kara delik ve nötron yıldızının birleşmesini gösteren bir sanat çalışması. Eser: Carl Knox

Uzun bir zaman önce, yaklaşık 900 milyon ışık yılı uzaklıktaki iki galakside iki kara delik, kendilerine eşlik eden nötron yıldızlarınca yutulmuş ve bu durum, nihayetinde 2020’nin Ocak ayında Dünya’ya çarpan kütleçekim dalgalarını tetiklemiş.

Uluslararası bir astrofizik takımı tarafından yalnızca 10 gün arayla tespit edilen bu iki olay, bir kara deliğin bir nötron yıldızıyla birleşmesine yönelik ilk tespit olma özelliğini taşıyor. Bulgular araştırmacıların, nadir görülen bu ikili sistemlerin kökenleri ve ne kadar sık birleştiklerine dair ilk sonuçları çıkarmasını sağlayacak.

Northwestern Üniversitesi’nde yüksek lisans öğrencisi ve çalışmanın eş yazarı olan Chase Kimball şöyle aktarıyor: “Kütleçekim dalgaları, kara delik çiftleri ve nötron yıldızı çiftlerinin çarpışmalarını tespit etmemizi sağladı. Fakat bir kara delik ile bir nötron yıldızının karışık biçimde çarpışması, kompakt cisim birleşimlerine yönelik aile fotoğrafının zor bulunan kayıp bir parçası olmuştu. Bu fotoğrafın tamamlanması, kompakt cisim oluşumu ve ikili sistem evrimine yönelik astrofizik model kümesinin sınırlanmasında büyük önem taşıyor. Bu modellere özgü unsurlardan biri de, kara deliklerin ve nötron yıldızların kendi aralarında birleşme oranlarına ilişkin tahminler. Bu tespitler ile birlikte nihayet, kompakt ikili sistem birleşimlerinin yer aldığı üç sınıfın tamamındaki birleşim oranlarını ölçtük.”

Araştırma dün Astrophysical Journal Lettersbülteninde yayımlandı. Araştırma takımında LIGO Bilimsel Ortaklığı (LSC), Virgo Ortaklığı ve Kamioka Kütleçekim Dalgası Tespit Etme (KAGRA) projesinde çalışan araştırmacılar yer alıyor.

Amanda Morris/Northwestern Üniversitesi. Ç: O.